سمان کردن فایبر پست چیست؟

سمان کردن فایبر پست چیست
فهرست مطالب

اگر شما هم میخواهید بدانید فایببر پست دندان چیست باید بگویم فایبر پست دندان یک نوع پست دندان است که از مواد فایبر قوی ترسیم شده و به عنوان جایگزین برای پست های دندانی سنتی استفاده می شود. این پست دندان با استفاده از موادی همچون فایبر شیشه‌ای، کربن، رزین و سیمان تقویت شده است. مزیت اصلی استفاده از فایبر پست دندان در مقایسه با پست دندانی سنتی، مقاومت بیشتر آن در برابر شکستگی و خم شدن است. همچنین فایبر پست دندان به دلیل شباهت به رنگ دندان ها و شفافیت بالاتر، در دندان های ظاهری مانند دندان های نمایشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه این مقاله به توضیح دقیق تر سمان کردن فایبر پست میپردازیم و در مقاله بعدی نیز میتوانید در رابطه با جدیدترین روش سمان کردن فایبر پست بخوانید.

فایبر پست دندان چیست؟

زمانی هست که برخی دندانهای ما بقدری خراب می‌شوند که ناچاریم به وسیله‌ای آنها را در جای خود محکم کنیم. در این حال یا از ایمپلنت دندان استفاده می‌کنیم یا پست دندان. اما تفاوت پست دندان و ایمپلنت چیست؟

اگر چیزی از دندانهای خراب باقی نمانده باشد و نیاز باشد که یک ریشه مصنوعی برای تاج دندان یا دندان مصنوعی قرار دهیم از ایمپلنت دندان استفاده می‌کنیم که به شکل میله‌ای پیچی شکل است که داخل استخوان فک محکم می‌شود تا دندان یا تاج مصنوعی روی آن قرار گیرد.

اجزای یک ایمپلنت دندان

این از ایمپلنت؛ برویم سراغ فایبر پست دندان

حالتی را در نظر بگیرید که می‌خواهیم نرده‌ای را در جای خود محکم کنیم. در اینجا نرده را روی پست (دیرک) قرار می‌دهیم. پست دندان هم مانند همین است. در جاهایی که دندان ما بخاطر کرم‌خوردگی یا ضربه بسیار خراب شده اما هنوز مقداری از آن باقی مانده باشد از پست دندان که به شکل میله‌ای ظریف و استوانه‌ایست استفاده می‌کنیم.

همچنین بخوانید: تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس دندان خراب

انواع پست دندان

در سالیان اخیر بخاطر تقاضای بیشتر برای پستهای دندان با رنگ طبیعی دندان کم‌کم پستهای فلزی جای خود را به پست‌های غیر فلزی از جمله پستهای اپوکسی رزین تقویت شده با فیبرهای کربنی، پستهای اپوکسی یا متاکریلات رزینی تقویت شده با کوارتز یا فیبرهای شیشه‌ای، پستهای زیرکونیوم و پستهای دندان پلی اتیلنی تقویت شده با فیبر داده‌اند که در این مقاله با انواع فایبر پستها و بهترین روش سمان کردن فایبر پست آشنا خواهید شد.

اگر میخواهید بدانید منظور از پست دندان چیست به مقاله دیگر ما سر بزنید.

انواع پست فلزی و فایبر پست

یک پست فلزی طلایی رنگ که در گذشته محبوبیت زیادی داشت
بیایید کمی به گذشته‌ها سفر کنیم و ببینیم فایبر پست دندان از چه زمانی بکار رفته و چه موادی در آن استفاده می‌شده و می‌شود.داستان به سال 1989 برمیگردد. در آن سال تولیدکننده‌های فرانسوی تصمیم گرفتند اولین فایبر پستهای کربنی را وارد کلینیکهای این کشور کنند. اما نخستین بار از سال 1990 بود که دوره و همکارانش در مقاله‌ای فایبر پستهای دندانی را به مجامع علمی معرفی کردند. اولین فایبر پستها از فیبرهای کربنی/گرافیتی ساخته شده بودند که ویژگیهای مکانیکی خوبی نظیر استحکام، مقاومت کشسانی بالا و سمیت کمتر نسبت به پستهای فلزی داشتند.

فایبر پستهای گرافیتی

با ورود فایبر پستها به صحنه، انقلابی در دندانپزشکی بپا شد چون این مواد هم جایگزین خوبی برای هر دو نوع اصلی پستهای فلزی (قالب‌گیری شده و از پیش ساخته) بودند و هم خاصیت کشسانی آنها بسیار به خاصیت کشسانی عاج دندان نزدیک بود. ضمناً این پستها بخوبی قابل تغییر شکل با دست بودند و علاوه بر زیبایی بیشتر می‌شد آنها را براحتی خارج کرد. هرچند در آن روزهای نخست فایبر پستها از لحاظ زیبایی چندان موفق نبودند؛ مثلاً نور را از خود عبور میدادند که این موضوع مخفی کردن آنها را زیر روکشهای تمام سرامیکی یا کامپوزیت مشکل می‌ساخت مخصوصاً زمانی که پست را در دندانهای پیش داشتیم. اما با ورود فایبر پستهای مات از جنس شیشه و کوارتز که روی بیس رزینی سوار می‌شدند این مشکل برطرف شد. این فایبر پستها سفید هم بودند که به همین دلیل زیباتر به چشم می‌آمدند.

فایبر پست زیبای سفید و مات

ضمناً فایبر پستها نسبت به پستهای فلزی هدایت الکتریکی ناچیزی دارند و در برابر حلالها و اسیدها مقاومت بهتری از خود نشان می‌دهندو در نتیجه در برابر مواد شیمیایی بهتر دوام می‌آورند. به همین دلیل تقاضا برای خرید فایبر پستها در سالیان اخیر بسیار زیاد شده است.

مزایا و پیش‌نیازهای فایبر پستها

ایده‌آل پستها این است که ویژگیهایی شبیه عاج دندان واقعی داشته باشند. هرچه مواردی چون مقدار خاصیت کشسانی، توان تحمل فشار، مقاومت خمشی (انعطاف‌پذیری) و مقاومت گرمایی پستها به عاج دندان نزدیکتر باشد بهتر است. ضمناً از لحاظ زیبایی هم بهتر است با عاج دندان تناسب داشته باشد. در مورد پستها فلزی و زیرکنیوم یکی از مشکلات (بجز شبیه نبودن به دندان) این بود که این پستها کشسانی کمتری داشتند و در نتیجه جاهایی از عاج فشار بیشتری متمرکز می‌شد و به تدریج باعث خرابی روت دندان می‌شد.

چند نوع پست فلزی مختلف

یکی از مهمترین مزیتهای فایبر پستها این است که خاصیت کشسانی شبیه عاج دارند و در نتیجه فشار روی دندان به شکل متمرکز روی یک نقطه نیست و روت آسیب نمی‌بیند. آزمایشها نشان داده فایبر پستهای شیشه‌ای و کربنی ضریب کشسانی نزدیک 20 گیگا پاسکال دارند که بسیار نزدیک 18 گیگا پاسکال عاج دندان است. در مقابل پستهای فلزی ضریب کشسانی 200 گیگا پاسکال و پستهای سرامیکی ضریب کشسانی 150 گیگا پاسکالی دارند. بنابراین پستهای تقویت شده با فیبر (فایبر پستها) ویژگیهای مکانیکی شبیه عاج دندان داشته و کمتر روی روت دندان فشار وارد می‌کنند.
پستهای فلزی طبیعتی سخت دارند و فشار و نیروها را به شکل عمودی و مانند یک گوه روی ساختار دندان اعمال می‌کنند درست مانند یک گوه فلزی که روی چوب فشار وارد میکند. ضمناً زمانی که بخاطر عصب کشی دوباره بخواهیم پستها را خارج کنیم این فایبر پستها هستند که به راحتی از ساختار دندان خارج می‌شوند و معمولاً نیازی به خارج کردن دندان در این زمان نیست.

همه‌ی این مزیتها در کنار زیبایی بیشتر و قیمت پایینتر ما را به این نتیجه می‌رساند که:

فایبر پستها بهترین انتخاب برای درمان دندانهای شدیداً خراب شده هستند

مواد سازنده‌ی فایبر پستها

در حال حاضر فایبر پستها از مواد کامپوزیت ساخته می‌شوند. این پستها فیبرهای کربنی یا سیلیکایی از پیش کشیده شده‌ای دارند که اطراف آنها را پلیمر رزینی گرفته است. بیشتر پستهای تقویت شده با فیبر شامل اپوکسی رزین هستند.

بعد از این مقدمه‌ها میتوانید در مقالات بعدی در رابطه با روش های مختلف سمان کردن فایبر پست و همچنین یادگیری بهترین روش سمان کردن فایبر پست بخوانید.

دانلود pdf این مقاله

منابع:

Comparison between three glass fiber post cementation techniques

How to cement a fiber post ?

Dental fiber-post resin base material: a review

Fiber post for strengthening teeth after root canal treatment

Sumiya Hobo, Lowell D. Whitsett, Richard Jacobi, Susan E. Brackett – Fundamentals of Fixed Prosthodontics-Quintessence Pub Co (2012)

Influence of endodontic sealers with different chemical compositions on bond strength of the resin cement_glass fiber post junction to root dentin (Clinical Oral Investigations) (2020)
DOI: 10.1007/s00784-020-03212-9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

با توجه به نوسانات بازار، ممکن است قیمت محصولات بروز نباشند، لطفا جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.

WeCreativez WhatsApp Support
پیام خود را بگذارید و منتظر پاسخ پشتیبان سایت بمانید
👋 سلام چه کمکی می توانم به شما کنم؟
منو
صفحه اصلی
فروشگاه
حساب کاربری من