پست دندان چیست و چگونه انجام میشود؟

پست دندان چیست
فهرست مطالب

در ترمیم دندان های پوسیده و از بین رفته در صورتی که پوسیدگی جزئی باشد، دندانپزشک برای ترمیم آن از روش پر کردن دندان استفاده می کند. اما در مواقعی ممکن است حجم پوسیدگی زیاد باشد و بخش سالم دندان قسمت کمتری باشد. در این شرایط ترمیم دندان به روش پر کردن مناسب نخواهد بود زیرا با از بین رفتن استحکام دندان، ممکن است باقیمانده دندان نیز شکسته شود. آیا می دانید چه نوع ترمیمی برای چنین شرایطی مناسب است؟ آیا می دانید پست دندان چیست؟ آیا از مزایای پست و کور دندان مطلع هستید؟ همراه ما در سایت تجهیزات دندانپزشکی سورنا دنتال باشید تا بهتر متوجه شوید منظور از پست دندان در دندانپزشکی چیست.

سورنا دنتال
مشاوره و سفارش خرید

منظور از پست دندان چیست : پست در دندانپزشکی

پست دندان را می توان میله ای فلزی معرفی کرد که دندانپزشک آن را در کانال ریشه دندان می کارد. البته پست دندان تنها برای دندان هایی که حجم پوسیدگی در آنها گسترده است استفاده می شود. در این حالت دندان به اندازه ای ضعیف شده است که دیگر امکان نگهداری آن با ابزارهای دندانپزشکی، برای انجام ترمیم های مورد نظر وجود ندارد. 

انواع پست دندان

برای آشنایی با انواع پست دندان باید بدانید که پست دندانپزشکی در دو نوع مختلف قابل تهیه می باشد:

  1. پست سفارشی:

    این نوع پست در آزمایشگاه تهیه می شود. برای ساخت پست سفارشی کانال ریشه دندان قالبگیری شده و مدل متناسب با آن تهیه و درون کانال قرار می گیرد.

  2. پست از پیش ساخته:

    این نوع پست در اندازه ها و اشکال مختلف به صورت آماده به فروش می رسند. دندانپزشک می تواند به راحتی و سریعا آنها را در داخل کانال ریشه قرار دهد.

    بهتر است بدانید جنس هر دو نوع پست دندان از فیبر کربن و یا فولاد ضد زنگ می باشد.

همچنین بخوانید: فایبر پست دندان چیست؟

پست و کور دندان چیست؟

حال که دانستید پست دندان چیست؟ بهتر است در مورد پست و کور نیز اطلاعات بیشتری کسب کنید. پست و کور دندان یکی از روش های ترمیمی دندان است که در برخی مواقع بعد از عصب کشی دندان مورد استفاده قرار می گیرد. 

به عبارت دیگر در مواقعی که ناچار به برداشتن بخش زیادی از دندان می شوید، لازم است تا روکش دندان را به نحوی نگهدارید. برای این منظور از پست و کور استفاده می شود. کور نوعی ترمیم دندان است که می تواند دندان از دست رفته را بازسازی و آن را کامل کند. در این حالت روکش دندان از پشتیبان مناسبی برخوردار خواهد بود. 

پست دندان چیست
پست دندان چیست

انواع پست و کور دندان

برای انجام پست و کور درست مانند پست دندان، دو گزینه وجود دارد:

  1. پست و کور دندان آماده و یا همان پیش ساخته
  2. پست و کور سفارشی که با قالبگیری از دندان و در آزمایشگاه ساخته می شود و احتمال دارد برای آن چند پایه در نظر گرفته شود.

انتخاب نوع پست و کور دندان چگونه انجام می گیرد؟

دندانپزشک با توجه به گستردگی و شدت آسیب دیدگی و یا پوسیدگی در دندان، نوع پست و کور را انتخاب می کند. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که در صورت ترمیم با پست و کور پیش ساخته، به دلیل استفاده از نوع آماده می توان در یک جلسه ترمیم را تکمیل کرد. در صورتی که با انتخاب پست و کور سفارشی، این کار به دو جلسه زمان نیاز خواهد داشت. 

همچنین بخوانید: تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس رادیولوژی

مراحل انجام پست و کور دندان

دندانپزشک برای اینکه بتواند ترمیم پست و کور را انجام دهد باید قبلا دندان را عصب کشی کرده باشد. برای این منظور دندانپزشک در قسمت تاج دندان سوراخی ایجاد می کند تا دسترسی به تاج دندان میسر گردد. سپس باید محفظه ریشه دندان و پالپ آن تخلیه گردد. در ادامه توسط فایل دندانپزشکی دیواره ها تمیز و تراشیده می شود. 

در مرحله بعدی باید دندان کاملا ضدعفونی شده و داخل آن پاکسازی گردد. حالا نوبت به قرار دادن و چسباندن پست در داخل ریشه دندان می رسد. پس از جایگذاری پست، دندان توسط ماده مخصوصی پر شده و فرم دهی می شود تا برای روکش آماده گردد. برای ساخت روکش، دندان قالبگیری می شود. در نهایت روکش ساخته شده بر روی دندان مورد نظر چسبانیده می شود. برای خرید ست قالبگیری اسپیدکس با قیمت مناسب با مشاوران ما در سورنا دنتال در ارتباط باشید.

همچنین بخوانید: سمان فایبر پست چیست؟

پست و کور دندان و مزایای آن

حال که دانستید پست دندان چیست و با روش پست و کور آشنا شدید؛ بهتر است بدانید این روش درمان دندان ها مزایایی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • می توان برای پست و کور مسیر نشست و برخاست متفاوتی انتخاب نمود.
  • بدون اینکه نیازی به خارج کردن پست باشد می توان از روکش جایگزین استفاده کرد.
  • امکان تعویض و جداسازی روکش وجود دارد.

پست و‌ روکش دندان چیست؟

پست دندانپزشکی چیست

منظور از پست دندان چیست

در مطالب بالا در مورد اینکه پست دندان چیست با شما سخن گفتیم. پست و روکش دندان نیز روش دیگر ترمیمی است که در آن از ترکیب یک پست با روکش دندان استفاده می شود. دقت کنید که پست دندان در این حالت می تواند تا کانال ریشه دندان ادامه یابد. این روکش ها در قسمت بالای دندان قرار خواهند گرفت تا بتوان دندان را از عفونت و یا آسیب مصون نگه داشت.

پست و روکش دندان چگونه انجام می شود؟

برای این منظور دندانپزشک عریض ترین کانال ریشه دندان را سوراخ و پست را درون آن قرار می دهد. در مطالب بالا در مورد اینکه پست دندان چیست اطلاعات مفیدی با شما به اشتراک گذاشتیم. لازم به ذکر است که انتخاب درازترین کانال در درمان به روش پست و روکش به دلیل پشتیبانی بیشتر از روکش و کور می باشد. 

با استفاده از عکسبرداری با اشعه ایکس می توان از انتخاب درازترین کانال اطمینان پیدا کرد. چنانچه انتخاب محل به درستی انجام گرفته باشد، در اطراف آن از پرکننده کامپوزیت استفاده می شود.

پست و روکش دندان چه تفاوتی دارند؟

در مواقعی که آسیب وارد شده به دندان زیاد باشد دیگر دندان نمی تواند به عملکرد عادی خود ادامه دهد. در این شرایط استفاده از یک پست و کور می تواند روکش را بر روی دندان نگه دارد و یا حتی برای ساخت و بازسازی قسمت های از دست رفته گزینه مناسبی باشد. در صورتی که برای انجام کور بخش بسیار کمتری از دندان سالم باقیمانده باشد، برای اینکه بتوان بر روی دندان از روکش استفاده کرد باید از پست و کور استفاده گردد.

البته دقت کنید که برای انجام روکش دندان، همیشه نیازی به پست دندان نیست. چرا که در برخی مواقع امکان نگهداری کور با استفاده از اتاقک های پالپ و کانال ها وجود دارد. تنها زمانی به پست دندان نیاز است که کانال ریشه دندان به اندازه ای ضعیف شده که نمی تواند کور را در محل خود نگه دارد. به عبارت ساده تر شما نمی توانید بر روی پایه های دندان خراب، خانه جدیدی بنا کنید؛ پس باید پایه ها را تقویت کنید. بعد از انجام این ترمیم ها، امکان جاگذاری روکش دندان مهیا می گردد.

همچنین اگر میخواهید درمورد تفاوت پست های دندان در راستای ترمیم دندان ها بیشتر بدانید به سایت National Elf Service سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

با توجه به نوسانات بازار، ممکن است قیمت محصولات بروز نباشند، لطفا جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.

WeCreativez WhatsApp Support
پیام خود را بگذارید و منتظر پاسخ پشتیبان سایت بمانید
👋 سلام چه کمکی می توانم به شما کنم؟
منو
صفحه اصلی
فروشگاه
حساب کاربری من