تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس رادیولوژی : عکس دندان پوسیده

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس
فهرست مطالب

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که درد دندان امانتان را بریده باشد و به تشخیص دندانپزشک نیاز به عکسبرداری از دندان مورد نظر وجود داشته باشد. ممکن است فکر کنید درد دندان برای تشخیص پوسیدگی کافی است و یا پس از گرفتن عکس دیگر نیازی به اقدامات بعدی نیست. اما باید بدانید گرفتن عکس پایان کار نیست و در حقیقت دندانپزشک توسط آن می تواند با بررسی میزان پوسیدگی درمان مناسبی در پیش بگیرد. با فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی سورنا دنتال همراه باشید.

چگونه می توان پوسیدگی دندان را از روی عکس رادیولوژی تشخیص داد؟

دندان پوسیده نشانه بارز و مشخصی در عکس رادیولوژی از دید عموم مردم ندارد. تنها علامتی که می توان عنوان کرد تفاوت رنگ دندان های پوسیده و سالم است. قسمت های پوسیده شده دندان در عکس رادیولوژی به رنگ تیره تر بوده و سایر قسمت های دندان رنگ روشن تری خواهند داشت.

البته در صورتی که قسمتی از دندان دارای پرکردگی قبلی باشد، این ناحیه به رنگ سفید تر در عکس دیده خواهد شد. تشخیص تخصصی این موضوع تنها توسط دندانپزشک میتواند انجام بگیرد.

عکس دندان سالم و خراب

عکس زیر یکی از نمونه های دندان سالم و خراب است:

عکس دندان خراب
عکس دندان خراب

جزئیات تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس رادیولوژی

همان طور که در بالا اشاره کردیم توجه داشته باشید که در تصاویر رادیولوژی از دندان، قسمت های پوسیده آن به رنگ تیره قابل رویت هستند ولی جزئیات بیشتر در تفسیر عکس رادیولوژی به این شکل خواهد بود:

  • پوسیدگی: قسمت پوسیده دندان از لایه بیرونی شروع شده و به لایه زیری آن و به عبارتی عاج دندان ختم می شود.
  • مینای دندان: در عکس های رادیولوژی مینای دندان همیشه روشن ترین رنگ را دارد.
  • عاج دندان: این بخش از دندان بافت نرم تری نسبت به بقیه بخش ها دارد و رنگ آن در تصاویر رادیولوژی تیره تر خواهد بود.
  • عصب داخل دندان: عصب داخل دندان ها، رنگ خیلی تیره تری دارد و باید در تشخیص آن دقت بیشتری داشته باشید تا آن را با پوسیدگی ها اشتباه نگیرید.
  • عصب: با توجه به بافت نرم عصب در مقایسه با سایر بخش های دندان، این قسمت را می توان تیره ترین قسمت دندان در عکس رادیولوژی دانست.
  • پرکردگی: در عکس های رادیولوژی روشن ترین قسمت دندان بخش های دارای پرکردگی است.
عکس دندان پوسیده
عکس دندان پوسیده در رادیوگرافی

تشخیص عفونت دندان در عکس رادیولوژی

عفونت و یا آبسه دندان را می توان به نوعی عفونت حاد در ریشه دندان و یا بافت پری اپیکال مرتبط دانست. در این حالت دندانی که درگیر شده، دردناک بوده و احتمال لنفادناتیک گردن و یا حتی تب وجود دارد. در برخی از پوسیدگی ها ممکن است مینای دندان دچار آسیب های جدی شده و باکتری های ایجاد شده وارد پالپ دندان شوند. در این شرایط عفونت می تواند پخش شده و ریشه را بیشتر درگیر کند.

البته احتمال دارد در 10 روز اول بروز چنین مشکلاتی، نتوان آنها را با استفاده از عکس رادیولوژی تشخیص داد. در حالت کلی می توان گفت با استفاده از عکس رادیولوژی ساده می توان پوسیدگی دندان هایی را که عفونت داشته و علائم پوسیدگی در آنها مشهود است را تشخیص داد.

در مورد تمام آبسه های دندانی هم نیازی نیست اقدامات درمانی خاصی انجام داد زیرا برخی از آنها می توانند خود به خود رفع شوند و نیازی به درمان ندارند. اما در موارد شدیدتر باید آنتی بیوتیک مصرف کنید و شاید هم در موارد شدیدتر نیاز به جراحی باشد.

نکته: به عفونت های دندان باید توجه و رسیدگی کنید زیرا همان طور که می دانید دندان ها از اعصاب عضلانی تشکیل شده اند. در صورتی که به این اعصاب فشاری وارد گردد می تواند دندان را از بین ببرد.

لزوم تهیه عکس رادیولوژی

درد دندان می تواند منتشر شده و به دندان های کناری نیز منتقل گردد. در این حالت تشخیص دندانی که پوسیدگی دارد، به راحتی امکان پذیر نخواهد بود. پس نمی توان صرفا با توجه به درد دندان جزئیات خرابی را به دست آورد. تهیه تصاویر رادیولوژی می تواند عمق پوسیدگی و ناحیه دقیق آن را نمایش دهد.

برای خرید فیلم رادیولوژی و تجهیزات عکس برداری دندانپزشکی با مشاوران و متخصصان سایت تجهیزات دندانپزشکی سورنا دنتال در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

با توجه به نوسانات بازار، ممکن است قیمت محصولات بروز نباشند، لطفا جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.

منو
صفحه اصلی
فروشگاه
حساب کاربری من