انواع مدل های کامپوزیت دندان

types of dental composite models
فهرست مطالب

از جمله پرطرفدارترین خدمات دندانپزشکی که تاثیر زیادی در زیبایی دندان ها و لبخند بیماران دارد، کامپوزیت دندان ها است. این روش درمانی به زمان کمتری نیاز دارد و به لحاظ اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. کامپوزیت ها از ترکیب مواد شیشه ای، پلاستیکی و رزین تشکیل شده اند و قابلیت شکل گیری و رنگ پذیری بالایی دارند. علاوه بر موارد ذکر شده، قرارگیری انواع کامپوزیت دندان تقریبا سریع و آسان انجام می گیرد.

با توجه به ویژگی هایی که برای کامپوزیت دندان عنوان شد، می توان از آن برای ترمیم مشکلات جزئی پیش آمده در دندان ها از قبیل پر کردن حفره دندان ها، شکستگی جزئی، رفع نامرتبی و کجی دندان ها، رفع لکه های زرد، رفع فاصله بین دندان ها و … استفاده کرد. همچنین برای خرید کامپوزیت با بهترین قیمت و کیفیت با کارشناسان مجموعه تجهیزات دندانپزشکی سورنا دنتال در ارتباط باشید.

سورنا دنتال
مشاوره و سفارش خرید

با انواع کامپوزیت دندان آشنا شوید:

در انواع مدل های کامپوزیت دندان در حقیقت دندانپزشک برای شما دندان جدیدی از جنس متریال خام تهیه می کند. بر همین اساس، برای زیبایی بیشتر کامپوزیت توجه به مهارت، دقت و ظرافت کاری دندانپزشک ضرورت دارد. پس در انتخاب دندانپزشک خود برای انجام کامپوزیت، حساسیت بیشتری به خرج دهید.

کامپوزیت دندان انواع و مدل های مختلفی دارد که هر کدام بر اساس تقسیم بندی های مختلفی دسته بندی می شوند. در ادامه انواع مدل های کامپوزیت دندان را برای آشنایی بیشتر معرفی می کنیم.

همچنین اگر میخواهید بدانید بهترین کامپوزیت دندان برای کدام کشور است بخوانید.

انواع کامپوزیت دندان از لحاظ اندازه ذرات

در یک تقسیم بندی کلی می توان کامپوزیت ها را بر اساس سایز ذرات سازنده شان دسته بندی کرد. بهتر است بدانید اندازه و ابعاد این ذرات می توانند کیفیت نهایی انواع مدل های کامپوزیت دندان را تحت تاثیر قرار دهند. در حقیقت کامپوزیت هایی که ذرات کوچکتری دارند، فرم پذیری بیشتر و بهتری داشته و میزان پولیش پذیری در آنها بالا است. این ویژگی ها می تواند شکل طبیعی تری به کامپوزیت بدهد.

در مقاله Advances in Nanotechnology for Restorative Dentistry گفته شده که پرمصرف‌ترین نانوکامپوزیت‌های رزینی، کامپوزیت‌های نانو هیبریدی و نانو پر شده‌اند که حاوی پرکننده‌هایی در نسبت‌های مختلف (100-1 نانومتر، 20-600 نانومتر) هستند. نانوپرکننده‌ها عمدتاً حاوی ذرات 1 تا 100 نانومتر هستند، در حالی که نانو هیبریدها از ذرات بزرگ‌تر در محدوده 0.4 تا 5 میکرومتر تشکیل شده‌اند.

در مقابل کامپوزیت های ریز دانه، باید اشاره کنیم کامپوزیت هایی که دانه های درشت تری دارند، استحکام و مقاومت بیشتری نیز دارند. دقت کنید که ساخت این روکش ها بر اساس جنس دندان ها و اندازه حساسیت آنها انجام می گیرد. انواع مدل های کامپوزیت دندان بر اساس ابعاد ذرات تشکیل دهنده و اندازه شان عبارتند از:

  • کامپوزیت ماکروفیل:

    در مقایسه با انواع مدل های کامپوزیت دندان، کامپوزیت ماکروفیل به لحاظ ذرات تشکیل دهنده دارای ابعاد بزرگتری هستند. این مدل که در گروه اولین مواد کامپوزیتی قرار دارند، در اندازه 10 تا 50 میکرومتر ساخته می شوند. امروزه از ماکروفیل به دلیل ابعاد بسیار بزرگ و قابلیت پولیش پذیری خیلی کم، استفاده نمی شود.

    اناوع مدل های کامپوزیت

    آشنایی با انواع مدل های کامپوزیت

  • کامپوزیت میکروفیلد:

    کامپوزیت های میکروفیلد با داشتن اندازه ای کمتر از 100 نانومتر، به عنوان کامپوزیت ریزدانه شناخته می شوند. از دیگر ویژگی های این مدل از انواع مدل های کامپوزیت دندان می توان به استحکام و دوام کمتر، در عین پولیش پذیری بیشتر اشاره کرد. عمده کاربرد کامپوزیت میکروفیلد در ترمیم دندان های جلویی می باشد.

    آشنایی با انواع مدل های کامپوزیت دندان

    انواع مدل های کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت میکروهیبرید، هیبرید و نانوهیبرید:

    می توان گفت کامپوزیت های هیبریدی تقریبا به میزان کامپوزیت های میکروفیل قابلیت پولیش پذیری داشته و به میزان انواع ماکروفیل ها نیز مقاوم هستند. اندازه این کامپوزیت ها تقریبا مابین 10 تا 50 میکرومتر است که ممکن است تا 40 نانومتر هم برسد.

    از دیگر ویژگی های این نوع از انواع مدل های کامپوزیت دندان می توان به از دست دادن درخشندگی به مرور زمان و تغییر رنگ آن اشاره کرد. بیشترین کاربرد کامپوزیت های هیبریدی برای ترمیم دندان های پیشین عنوان می شود.

    یکی دیگر از انواع مدل های کامپوزیت دندان که از ترکیب ذرات نانو تهیه می شود، کامپوزیت هیبریدی است که بیشتر با نام نانوهیبرید شناخته شده است. کم بودن زمان درمان توسط آن، مقرون به صرفه بودن، ظاهر و رنگ طبیعی و بدون نیاز به تراش دادن دندان های طبیعی بیمار از اصلی ترین ویژگی های این نوع کامپوزیت هیبریدی می باشد.

    آشنایی کامل با انواع کامپوزیت دندان

    انواع کامپوزیت دندان

  • نانوکامپوزیت:

    امروزه از نانوکامپوزیت ها که نوع جدید کامپوزیت ها به شمار می رود استفاده بیشتری می شود. اندازه این نوع از کامپوزیت ها تقریبا 20 نانومتر است که اصلی ترین ویژگی آنها ویژگی پولیش پذیری، مقاومت و استحکام زیاد در مقابل ساییدگی، طول عمر و دوام زیاد و … می باشد. ترمیم دندان های عقبی و رفع مشکلات کامپوزیت های هیبریدی و ترمیم آنها توسط نانوکامپوزیت ها انجام می گیرد.

    این نوع از کامپوزیت ها در رنگ بندی های مختلف موجود است و شکل پذیری راحتی دارد. علاوه بر این، نانو کامپوزیت ها روان بوده و به حالت مایع هستند و می توانند به راحتی در حفره دندان نفوذ کنند.

    انواع کامپوزیت های دندان

    معرفی انواع کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت ونیر بولک و یا همان بالک:

    یکی دیگر از انواع مدل های کامپوزیت دندان، کامپوزیت بالک است که متشکل از سیلیس غیر تجمعی و زیرکونیوم است. البته باید اشاره کنیم که این کامپوزیت در مقابل تغییر رنگ و ساییدگی از مقاومت کمتری برخوردار است. با وجود این به راحتی می تواند فواصل مابین دندان ها را پر کند تا فضایی برای تجمع ذرات مواد غذایی باقی نماند.

اگر میخواهید بدانید اسم قلم های کامپوزیت چیست کلیک کنید.

انواع مدل های کامپوزیت دندان از لحاظ نحوه نصب

کامپوزیت ها از نظر روش استفاده و تکنیک اجرا نیز در دو گروه بزرگ تقسیم بندی می شوند که در ادامه به هر کدام اشاره می کنیم:

  1. کامپوزیت دندان مستقیم

    یکی از انواع مدل های کامپوزیت دندان از نظر نحوه نصب، کامپوزیت های مستقیم هستند که دندانپزشک می تواند آنها را طی یک جلسه و در مطب نصب نماید. علت نامگذاری این گروه نیز به همین دلیل است زیرا نیازی به قالبگیری دندان ها و ارسال آن به لابراتوار دندانپزشکی وجود ندارد.

    برای پلیمریزاسیون کامپوزیت های مستقیم به حالت دستی اقدام کرده و از تابش اشعه لیزر استفاده می شود. در حقیقت در این روش و با استفاده از فناوری نانو تنها در یک روز می توانید دندان جدید خود را داشته باشید. کاربرد اصلی کامپوزیت مستقیم در پر کردن فواصل بین دندان ها و حفره های آنها است.

  2. کامپوزیت دندان غیرمستقیم

    در کامپوزیت غیرمستقیم دندان ها، ساخت کامپوزیت ها در مطب انجام نمی گیرد و باید پس از قالبگیری از دندان ها، مراحل بعدی در لابراتوار انجام بگیرد. به همین دلیل این نوع کامپوزیت ها به زمان بیشتری برای ساخت نیاز دارند و برای ترمیم مشکلات بزرگتر دندان ها در سطوح وسیع تر، گزینه مناسبی هستند. برای خرید ست اسپیدکس با قیمت مناسب نیز میتوانید با مشاوران ما در سایت تجهیزات دندانپزشکی سورنا دنتال در ارتباط باشید.

    انواع مدل های کامپوزیت دندان غیرمستقیم از دوام و استحکام بیشتری برخوردار هستند زیرا کیفیت ساختاری بالایی دارند. اصلاح طرح لبخند، ترمیم قسمت های بیشتری از تاج دندان، روکش دندان و همچنین ساخت پل هایی با دو یا سه دندان از کاربردهای اصلی این نوع از کامپوزیت های دندان به شمار می آیند.

برای خرید کامپوزیت بصورت عمده به فروشگاه سورنا دنتال مراجعه نمایید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

با توجه به نوسانات بازار، ممکن است قیمت محصولات بروز نباشند، لطفا جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.

WeCreativez WhatsApp Support
پیام خود را بگذارید و منتظر پاسخ پشتیبان سایت بمانید
👋 سلام چه کمکی می توانم به شما کنم؟
منو
صفحه اصلی
فروشگاه
حساب کاربری من