راه های درمان عفونت دندان

فهرست مطالب

هر گونه مشکلی که در دندان ها ایجاد گردد باید بررسی و درمان شود. مهم نیست که این مشکلات ایجاد درد کنند یا نه، چرا که در بلند مدت می توانند مشکلات جدی تری را موجب شوند. در صورتی که پوسیدگی دندان ها را نادیده بگیرید تنها به این دلیل که دردی ندارند، ممکن است در شرایط خاصی این پوسیدگی ها منجر به ایجاد عفونت شوند.

عفونت دندان علاوه بر اینکه موجب احساس درد و تورم می شود، در صورت سرایت به نقاط دیگر بدن می تواند عوارض ثانویه خطرناکی را ایجاد کند. به همین دلیل است که توصیه می گردد هر گونه خرابی و یا آسیب دیدگی دندان ها را جدی بگیرید. اما اگر به هر دلیلی دچار عفونت دندان شدید چگونه می توان آن را درمان کرد؟

اگر هنوز از علت عفونت دندان و علائم عفونت دندان اطلاع ندارید کلیک کنید.

راه های درمان پزشکی عفونت دندان

در صورت بروز عفونت باید برای درمان هر چه سریعتر اقدام کنید. برای این کار و انتخاب روش درمانی مناسب باید مواردی مانند گسترش و یا عدم گسترش عفونت، محل دقیق عفونت، شرایط جسمی فرد، شرایط عفونت و واکنش های بدنی مانند تب را در نظر بگیرید. روش های درمانی مختلفی وجود دارند که دندانپزشک سعی خواهد کرد روشی را انتخاب کند که با ریسک کمتر، بازدهی مناسبی داشته باشد. در ادامه به چند روش رایج اشاره می کنیم:

اگر میخواهید با

• روت کانال دندان و یا عصب کشی

اگر عفونت به عمق دندان رسیده باشد چاره ای به جز عصب کشی دندان وجود ندارد. در این روش در قسمت تاج دندان حفره ای ایجاد می گردد تا عفونت، پوسیدگی ها و یا باکتری هایی که در این قسمت تجمع کرده اند را بتوان تخلیه نمود.

• آپیکوکتومی

در برخی مواقع ممکن است حجم آسیب و عفونت به اندازه ای باشد که حتی با عصب کشی هم امکان درمان کامل وجود نداشته باشد. در این شرایط دندانپزشکان از درمان های تکمیلی از جمله آپیکوکتومی استفاده می کنند. در این روش درمانی قسمتی از لثه که در مجاورت دندان عفونی قرار دارد باز می شود. به این وسیله دسترسی به ریشه انتهایی دندانی که دچار عفونت شده برای دندانپزشک امکان پذیر خواهد شد و تخلیه بافت عفونی اطراف دندان به راحتی امکان پذیر خواهد شد.

• آنتی بیوتیک ها

یکی دیگر از راه های رایج درمان عفونت دندان مصرف آنتی بیوتیک ها است. برای کنترل گسترش عفونت و جلوگیری از انتقال آن به قسمت های دیگر بدن از داروهای مختلف آنتی بیوتیک استفاده می شود. استفاده از این داروها با نظر پزشک و با توجه به شرایط بیمار می تواند در کنار روش های دیگر به کار رود. طول درمان با آنتی بیوتیک ها را نیز باید دندانپزشک تعیین کند. لازم به ذکر است که مصرف خودسرانه و غیر منظم آنتی بیوتیک ها نتیجه مناسبی نخواهد داشت.

روش های درمانی پزشکی دیگری هم برای درمان و کنترل عفونت وجود دارند که دندانپزشک با توجه به تشخیص خود می تواند از آنها استفاده کند.

همچنین بخوانید: تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس رادیولوژی

درمان خانگی عفونت دندان

درمان های خانگی عفونت دندان معمولا قادر به درمان قطعی عفونت نیستند و تنها روشی خانگی هستند که می توانند از گسترش عفونت جلوگیری کرده و به صورت مقطعی درد آن را تسکین دهند. ممکن است بیمار دسترسی به دندانپزشک و کلینیک های دندانپزشکی نداشته باشد. در چنین شرایطی و تا رسیدن به مراکز درمانی می توان با درمان های خانگی از شدت درد کم کرد و شاید تا حدودی از افزایش تورم دندان درگیر جلوگیری نمود.

در ادامه به چند روش خانگی که می تواند در عفونت دندان به کنترل درد و جلوگیری از گسترش عفونت کمک کند اشاره می کنیم:

• شستشوی دهان و قرقره کردن با دهانشویه
  • قرقره کردن با ترکیب آب ولرم، آبلیمو و نمک
  • مصرف مسکن برای تسکین درد
  • قرار دادن کمپرس آب سرد بر روی صورت برای کنترل درد و تورم ناشی از عفونت
  • استفاده از دمنوش هایی مانند دمنوش گل داوودی برای تسکین درد
  • قرار دادن مقداری زردچوبه و یا زنجبیل بر روی دندانی که عفونت کرده
  • مصرف چای شنبلیله با توجه به خاصیت ضدباکتریایی آن
  • مصرف اسانس آویشن به دلیل خاصیت ضد التهاب و باکتریایی آن

و …

چگونه می توان عفونت دندان را درمان کرد؟

دندانپزشکان آبسه دندان را با تخلیه آن و خلاص شدن از شر عفونت درمان می کنند. آنها ممکن است بتوانند دندان شما را با درمان ریشه نجات دهند. اما در برخی موارد ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. درمان نشدن آبسه دندان می تواند منجر به عوارض جدی و حتی تهدید کننده زندگی شود.

همچنین بخوانید: عکس دندان خراب و سالم در رادیولوژی

آیا عفونت دندان بدون آنتی بیوتیک درمان میشود؟

اگر علائم و نشانه های عفونت دندان را دارید، مهم است که در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید. دندانپزشکان می توانند به چند روش کمک کنند، اما به یاد داشته باشید که این عفونت به تنهایی از بین نمی رود – درمان ضروری است.