بررسی علت و دلایل عفونت دندان

علت عفونت دندان
فهرست مطالب

آبسه و یا عفونت دندان ها در واقع یک اصطلاح عمومی برای بیان وضعیت دندان هایی است که متورم شده و دچار عفونت شده اند. هر گونه دردی که در بدن ایجاد شود حتی دردی که در دندان ها اتفاق می افتد نشانه ای از یک مشکل خاص خواهد بود. برای رفع این مشکل و برطرف کردن درد دندان باید دلیل آن را بررسی و برای درمان، اقدامات لازم را انجام داد.

در شرایطی که هر کدام از دندان ها پوسیده شوند باید سریعا آن را درمان کنید تا به عفونت دندان مبتلاء نشوید. در صورت سهل انگاری در مورد این مساله علاوه بر ایجاد تورم و درد، احتمال دارد به مرور عفونت به قسمت های دیگر بدن نیز سرایت کرده و آنها را هم درگیر کند. عوارضی که عفونت دندان ممکن است ایجاد کند گاهی اوقات بسیار خطرناک خواهد بود و ممکن است حتی در صورت، گلو و گردن بیمار نیز مشکلاتی پدید آید.

برای خرید تجهیزات دندانپزشکی با مشاوران سایت سورنا دنتال در ارتباط باشید:

سورنا دنتال
مشاوره و سفارش خرید

علت عفونت دندان چیست؟

تجمع باکتری در ناحیه ریشه دندان ها، پوسیدگی دندان و … مجموعه عواملی هستند که در صورت بی توجهی ممکن است اعصاب دندان ها را درگیر کنند، که در این شرایط گفته می شود دندان عفونت کرده است. البته لازم به ذکر است که عفونت دندان چیزی نیست که بدون دلیل و به یکباره ایجاد شود. عفونت دندان پروسه ای طولانی مدت دارد که نقطه شروع آن هم با تخریب تاج دندان خواهد بود و اگر به موقع درمان نشود در نهایت عفونت به لثه راه خواهد یافت.

اصلی ترین مساله در عفونت دندان ها زمان آغاز درمان است زیرا درمان اگر در مراحل اولیه آغاز شود مسلما تخریب و درد کمتری خواهد داشت. اگر برای درمان دیر اقدام کنید، اعصاب بیشتری درگیر شده و ممکن است به عصب کشی و درمان ریشه نیاز پیدا کنید.

همچنین بخوانید: علائم عفونت دندان

دلایل عفونت دندان

عفونت دندان بر اثر عوامل مختلفی ممکن است رخ دهد و در طولانی مدت و در صورت عدم درمان مشکلات خطرناکی برای بیمار ایجاد خواهد کرد. در ادامه سعی می کنیم به عمده ترین دلایلی که ممکن است موجب بروز عفونت گردد اشاره کنیم:

1. عدم رسیدگی به دندان پوسیده:

اگر دندان پوسیده ای دارید که پس از مدت ها هنوز آن را درمان نکرده اید، احتمال عفونت آن وجود دارد.

2. حساسیت دندانی:

برخی افراد دچار حساسیت های دندانی و دهانی هستند که این مساله خود می تواند فرد را مستعد ابتلاء به عفونت نماید.

3. درمان های قبلی:

از شایع ترین دلایل عفونت های دندان می توان به درمان های کانال ریشه دندان اشاره نمود که قبلا انجام شده است.

4. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان:

رعایت بهداشت دهان و دندان به میزان زیادی می تواند مانع از ایجاد عفونت در دندان ها گردد.

5. مصرف داروهای خاص:

مصرف برخی از داروها و یا برخی از فرایندهای درمانی در بلند مدت موجب عفونت دندان ها می شوند که در این مورد باید بیشتر دقت کنید.

6. مصرف نوشیدنی و یا خوراکی های شیرین:

توصیه می شود افراد از رژیم های مناسبی برای تغذیه خود استفاده کنند. مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های شیرین و نوشابه های گازدار و موادی که قند بالا دارند نه تنها برای سلامتی مضر هستند بلکه می توانند سلامت دندان ها را نیز به خطر بیاندازند.

همچنین بخوانید: اصطلاحات دندانپزشکی چیست؟

اینها همه بخشی از رایج ترین دلایل بروز عفونت دندان هستند ولی تنها دلایل نیستند. در حالت کلی می توان دلیل عفونت دندان را به مجموعه عواملی نسبت داد که بتوانند در فضای داخلی دهان موجب تجمع باکتری ها شوند. چنین مواردی مخصوصا در طولانی مدت می توانند عوارض بسیاری داشته باشند که عفونت دندان یکی از آنها است.

دلیل عفونت دندان
دلایل عفونت دندان

دلیل عفونت دندان عصب کشی شده

یکی از علل عفونت و تورم بعد از عصب کشی، نفوذ مواد له شده باقی مانده از عصب در حین عصب کشی به نوک ریشه دندان و به بافت اطراف دندان است که معمولاً اجتناب ناپذیر است و در صورت مقاومت بدن مناسب، این مواد به سرعت جذب می شوند و درد و عفونت از بین می رود.

دلیل عفونت دندان روکش شده

عفونت دندان روکش شده یکی از عوارض ناشی از عدم انجام درمان ریشه قبل از روکش دندان است. در این صورت تاج دندان ممکن است به اعصاب باقیمانده دندان فشار وارد کند و باعث عفونت و در نهایت درد شدید شود. در این موارد هم پزشک و هم بیمار باید اقداماتی را برای کاهش عفونت لثه و دندان انجام دهند.

دلیل عفونت دندان و لثه

عفونت لثه زمانی رخ می دهد که باکتری در داخل یا اطراف لثه تجمع پیدا کند. مردم می توانند اقداماتی را برای جلوگیری از عفونت لثه انجام دهند. مانند رعایت بهداشت دهان و نکشیدن سیگار و مراجعه منظم به دندانپزشک، مهم است زیرا می توانند پلاک های دندانی را از بین ببرند و از عفونت جلوگیری کنند.

دلیل عفونت ریشه دندان

عفونت ریشه دندان و عصب زماین رخ میدهد که باکتری ها از سوراخ های کوچکی وارد می شوند که در اثر پوسیدگی دندان ایجاد می شوند و در مینای دندان ایجاد می شوند. پوسیدگی در نهایت لایه نرم تر بافت زیر مینای دندان به نام عاج را می شکند. با ادامه پوسیدگی، حفره در نهایت به پالپ نرم دندان نفوذ می کند و عفونت دندان رخ می دهد.

علت اصلی عفونت دندان چیست؟

طبق گفته National Institutes of Health عفونت‌های دندانی معمولاً زمانی رخ می‌دهند که باکتری‌ها به پالپ حمله کرده و به بافت‌های اطراف گسترش می‌یابند. این می تواند به دلیل پوسیدگی دندان، ضربه، یا اقدامات دندانپزشکی باشد. عفونت های پریودنتال ابتدا بافت های لثه را درگیر می کنند و باعث التهاب لثه و به مرور زمان پریودنتیت می شوند.