لابراتوار دندانسازی چیست؟

لابراتوار دندانسازی چیست
فهرست مطالب

سلامت و بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد. بر این اساس رفع مشکلات دندان نیز حائز اهمیت می باشد که می توان از خدمات دندانپزشکی در حیطه پزشک متخصص کمک گرفت. یکی از جاهایی که در آن خدمات متنوع دندانپزشکی در رابطه با نیازهای گوناگون بیماران ارائه می گردد، لابراتوار دندانسازی می باشد. تکنسین های دندانسازی در لابراتوار، با کمک و بهره گیری از دستورالعمل های دندانپزشکی خدمات مختلفی متناسب باز نیاز و مشکل بیمار ارائه می دهند.
در لابراتوار ها خدماتی مانند ساخت دندان مصنوعی، پروتز، ایمپلنت و … صورت می گیرد.

منظور از لابراتوار دندانسازی چیست؟

لابراتوار دندانسازی جهت ساخت محصولات گوناگونی که در دندانپزشکی کاربرد داشته، فعالیت دارد. این محصولات شامل پروتزهای دندان، انواع روکش ها، دندان مصنوعی، وسایل و لوازم ارتودنسی و… می گردد. با توجه به اهمیت کار این لابراتورها، می توان از آن ها به عنوان یکی از اقدامات مهم تکمیل کننده درمان مشکلات دندان اشاره نمود.
شیوه ی کاری لابراتوار به این صورت است که دندان پزشک از دندان بیمار قالب گیری میکند و سپس آن را تحت مراقبت های لازم به لابراتوار می فرستد تا در آنجا پروتز مناسب بیمار ساخته شود.

کار و وظایف لابراتوار دندانسازی

وظایف لابراتوار را نیاز بیمار تعیین می نماید. تکنسین های دندان سازی چه به صورت مستقیم و یا به صورت غیر مستقیم از طریق دندانپزشک با بیمار سروکار دارند. در واقع لابراتورهای دندان سازی با توجه به نسخه پزشک انواع قالب و پروتزهای دندان را با توجه به نیاز بیمار ساخته و به درمان دندان هایی که از دست رفته و یا آسیب دیده اند، کمک می نمایند. تمامی محصولات در این لابراتورها با استفاده از مواد درجه یک و با کیفیت و توسط متخصصان ماهر از طریق تجهیزات پیشرفته تولید می شوند. به طور کلی کار لابراتوار دندانسازی، ساخت قطعات دندانی و یا قطعات درمانی می باشد که با کمک دندان پزشک انجام می گیرد. محصولات و موادی که در این لابراتورها ساخت و عرضه می گردند شامل موارد زیر می شوند:

  • دندان مصنوعی
  • پروتزهای متحرک و ثابت دندان
  • تاج دندان
  • انواع روکش های ترمیمی یا زیبایی
  • لوازم ارتودنسی

علاوه بر موارد بالا، لابراتوار های دندان سازی کار ساختن دندان های نشکن، انواع کرم کبالت و حتی روکش دندان طلا را نیز انجام می دهند.
لابراتورهای دندانسازی با انواع کارهای درمانی متنوع خود، نقش بسزایی در سلامتی و بهبود عملکرد دندان ها و ظاهر آن ها داشته و کمک شایانی به بیماران می نمایند.

وظایف یک لابراتوار چیست؟

  1. مطالعه ی دقیق نسخه. بررسی مدل ها و طرح ها تا طراحی محصول مد نظر.
  2. ساخت، ترمیم و تغییر وسایل دندان پزشکی.
  3. آزمایش کردن وسایل با استفاده از مفصل و میکرومتر برای انطباق با مشخصات و دقت انسداد.
  4. ارزیابی عملکرد مدل با قرار دادن آن روی دستگاه تقلید کننده از حرکت فک بیمار.
  5. ذوب کردن فلزات یا مخلوط کردن خمیر گچ، پرسلان یا اکریلیک؛ ریختن این مواد درون قالب یا فریم ورک برای ساخت پروتز یا دستگاه دندانی.

ویژگی های یک لابراتوار دندانسازی پیشرفته و متخصص

بهترین لابراتوار دندانسازی باید از تجهیزات پیشرفته و به روز استفاده کند و با ماهرترین و با تجربه ترین پزشک ها در ارتباط باشد تا بتواند بهترین خدمات را ارائه دهد. این لابراتوار همچنین باید ویژگی های زیر را دارا باشد:

  • ارائه خدمات آموزشی مناسب
  • استفاده از تجهیزات به روز و با کیفیت
  • ارائه خدمات جامع و کامل
  • ارتباط مداوم و فعال با پزشک و در صورت نیاز ارتباط با بیمار

همچنین به گفته سایت treasuredental تعهد به رضایت مشتری، ارتباط موثر همراه با دسترسی جامع و استفاده از مواد درجه یک از دیگر ویژگی های یم لابراتوار ایده آل است.

نحوه ی انتخاب مواد مناسب در لابراتوار

تکنسین های دندان پزشکی در لابراتوار از مواد متنوعی استفاده می کنند. علاوه بر کاربرد و خاصیت مواد مصرفی، جذابیت آن نیز اهمیت دارد.
اما اولین نکته ای که هنگام انتخاب ماده ی مناسب در لابراتوار مورد توجه قرار میگیرد، قابلیت و پتانسیل آن ماده برای انجام پروژه ی مد نظر است. مواد مورد استفاده باید توانایی تحمل طراحی و ساخت پروتز مد نظر را داشته باشند.
پس از انتخاب ماده ی مناسب، باید در انتخاب تجهیزات نیز دقت شود. البته این مورد معمولا در هنگام تجهیز کردن لابراتوار مورد توجه قرار خواهد گرفت.
حساسیت این موضوع به این علت است که امروزه پروتزهای دندان طرفداران بسیاری پیدا کرده اند. پروتز دندان می تواند در زیبایی تاثیر به سزایی بگذارد و همچنین مراقبت از دندان ها را ساده تر کند.

سورنا دنتال یک فروشگاه معتبر در زمینه فروش عمده تجهیزات دندانسازی میباشد که علائه بر قیمت مناسب میتوانید از مشاوره رایگان متخصصان این مجموعه نیز بهره مند شوید.

سورنا دنتال
مشاوره و سفارش خرید

مراحل ساخت دندان در لابراتوار

  1. ساخت مدل گچی از دندان که توسط دندان پزشک انجام شده است.
  2. قرار دادن مدل بر Articular که یک دستگاه مکانیکی است و تکنسیسن به کمک این دستگاه دندان های انتخاب شده را با موم متصل می کند.
  3. حالت دادن به موم که مانند لثه است و در واقع پایه ی دندان مصنوعی است.
  4. قرار دادن دندان مصنوعی در فلاسک و ریختن مقدار بیشتری گچ بر روی آن و سپس قرار دادن فلاسک در آب جوش تا موم آب شود.
  5. شستن موم باقی مانده و روی گچ با یک جدا کننده ی مایع پوشانده می شود. این کار باعث می شود که در مرحله بعدی که تزریق اکریلیک است، اکریلیک به گچ نچسبد.
  6. حذف قالب گچی با قرار گرفتن در حمام فراصوتی.
  7. اصلاح و براق کردن پروتز.

جمع بندی

در صنعت دندانسازی، تولید ایمپلنت و دندان های مصنوعی و روکش های متنوع رشد زیادی داشته اند. مخصوصا که در سال های اخیر پروتز دندان به علت تغییر معیارهای زیبایی ظاهری طرفداران زیادی پیدا کرده است.
لابراتوارها با همکاری با پزشکان و کلینیک ها می توانند بهترین پروتزها و ایمپلنت ها را برای بیماران تولید کنند. البته این کار لازمه داشتن تخصص، تجهیزات به روز و کافی و مواد مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

با توجه به نوسانات بازار، ممکن است قیمت محصولات بروز نباشند، لطفا جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.

WeCreativez WhatsApp Support
پیام خود را بگذارید و منتظر پاسخ پشتیبان سایت بمانید
👋 سلام چه کمکی می توانم به شما کنم؟
منو
صفحه اصلی
فروشگاه
حساب کاربری من