تفاوت انواع دستکش وینیل، لاتکس و نیتریل (مقایسه و بررسی کامل)

تفاوت دستکش وینیل و لاتکس
فهرست مطالب

انواع دستکش های یک بار مصرف وینیل، لاتکس و نیتریل همگی از پر مصرف ترین دستکش ها به شمار می آیند که هر کدام با توجه به ویژگی هایی که دارند برای مصارف خاصی به کار می روند. معمولا در زمان استفاده از این دستکش ها کاربران در مورد تفاوت آنها با سوالات بسیاری مواجه می شوند و دوست دارند تا با آگاهی از تفاوت های موجود بین این دستکش ها، مناسب ترین را برای کاربری موردنظرشان انتخاب کنند.

در ادامه این مطلب با معرفی دستکش های وینیل، لاتکس و نیتریل به بیان تفاوت های بین آنها خواهیم پرداخت.

تفاوت دستکش لاتکس پودری و بدون پودر

درست است که تفاوت دستکش لاتکس پودری و بدون پودر به اندازه ای نیست که بتوان به راحتی آنها را تشخیص داد ولی بیان ویژگی های هر کدام می توان به تشخیص بهتر آنها کمک کند:

  • یکی از موارد اصلی در مورد تفاوت دستکش لاتکس پودری و بدون پودر توجه به طراحی آنها است. طراحی دستکش های پودری به گونه ای انجام گرفته که پوشیدن آنها را ساده تر نموده است.
  • استفاده از نوع پودری این دستکش ها می تواند مخصوصا در روزهای گرم سال گزینه بهتری باشد زیرا موجب کاهش تعریق خواهد شد.
  • از اصلی ترین تفاوت دستکش لاتکس پودری و بدون پودر که به سادگی قابل تشخیص است،تنوع رنگی بالا در انواع پودری است.
  • دوام دستکش های بدون پودر نسبت به انواع پودری زیاد است و می توان آن را دلیل دیگری بر تفاوت دستکش لاتکس پودری و بدون پودر دانست.
  • درست است که دستکش های پودردار قیمت کمتری در مقایسه با انواع بدون پودر دارند ولی نباید فراموش کرد که انواع پودر دار ممکن است ایجاد حساسیت پوستی کنند.

با توجه به تفاوت دستکش لاتکس پودری و بدون پودر می توان کاربری های متفاوتی برای آنها در نظر گرفت.

تفاوت دستکش وینیل و نیتریل

آیا با تفاوت انواع دستکش وینیل و لاتکس آشنا هستید؟ در این خصوص باید اشاره کنیم که مقاومت دستکش های نیتریل در مقایسه با انواع وینیل و لاتکس بیشتر است و در مقابل عوامل فیزیکی از جمله پارگی و یا سوراخ شدن دوام بیشتری دارند.

از دیگر تفاوت انواع دستکش وینیل و لاتکس خاصیت کشسانی بالای نیتریل ها و همچنین ضخامت بیشتر این نوع از دستکش ها است. علاوه بر این، به دلیل استفاده از مواد پروتئینی در ساخت انواع دستکش های لاتکس و وینیل، احتمال ایجاد حساسیت های پوستی به میزان زیادی کاهش یافته است؛ در حالی که این موضوع در دستکش های نیتریل رعایت نشده شده است.

مقایسه دسکش های نیتریل و لاتکس

تفاوت انواع دستکش نیتریل و لاتکس را می توان از چند جهت توضیح داد:

  1. از لحاظ ظاهر و رنگ: تفاوت های ظاهری بین این دو دستکش به شما در تشخیص آنها کمک می کند. دستکش های لاتکس به دلیل پایه طبیعی ترش، فقط به رنگ شیری یا سفید تولید می گردد. در حالی که دستکش های نیتریل را به هیچ وجه در این رنگ ها تولید نمی کنند. مشکی، آبی، سبز و … از رنگ های متعدد دستکش های نیتریل هستند.
  2. از لحاظ انعطاف پذیری و میزان کشسانی: دستکش های نیتریل و لاتکس انعطاف پذیری تقریبا یکسانی دارند. از این لحاظ تفاوت چشمگیری بین آنها وجود ندارد مگر در موارد خاص که تولید شرکتی خاص، قدری نرم تر و منعطف تر باشد.
  3. از لحاظ استحکام در برابر الکل: اصلی ترین دلیل استفاده از دستکش های نیتریل در مکان هایی مانند آزمایشگاه ها، مقاومت بالای این نوع در برابر الکل و مواد ضدعفونی کننده است. لازم به ذکر است که دستکش های لاتکس در برابر الکل حساس بوده و دچار فساد می شوند. در این شرایط دستکش دچار تغییر در ساختار شیمیایی خود می شود. بنابراین می توان از دستکش نیتریل بدون نگرانی در مورد خرابی، به راحتی استفاده نمود.
  4. از لحاظ قیمت: در بازار، دستکش های نیتریل به قیمت بیشتری به فروش می رسند. در فرایند تولید هر کدام از دستکش ها مسائلی وجود دارد که منجر به اختلاف قیمت آنها می شود. به عبارت دیگر برای تولید دستکش نیتریل مواد اولیه بیشتری به کار می رود و این موضوع را می توان اصلی ترین دلیل گرانی آن در مقایسه با دستکش لاتکس دانست.

مقایسه دستکش وینیل در مقابل نیتریل در مقابل لاتکس در یک نگاه

دستکش لاتکس دستکش وینیل دستکش نیتریل
بسیار الاستیک، انعطاف پذیر و مناسب برای اقدامات دقیق نازک، انعطاف پذیر و حساسیت لمسی بالا مقاوم در برابر مواد شیمیایی مختلف، حلال ها، اسیدها و مخاطرات زیستی
خطر پایین سوراخ شدن و پارگی، اگرچه تشخیص آسیب به دستکش دشوار است ارزان و مقرون به صرفه برای کارهای کم خطر مقاوم در برابر پارگی و پارگی
تحمل متوسط به مواد شیمیایی مناسب برای استفاده کوتاه مدت بدون لاتکس
ساخته شده از لاتکس لاستیک طبیعی که برخی افراد به آن حساسیت دارند خواص غیر استاتیک قوی و انعطاف پذیر با حساسیت لمسی بالا

معرفی انواع دستکش وینیل

معمولا دستکش وینیل به دلیل آزادی و گشادی در دست به صورت بدون پودر تولید می شود. تولید این دستکش ها در سایز بندی مختلف اسمال، مدیوم و لارج انجام می گیرد؛ بنابراین می تواند برای هر سایز دستی به کار رود. در حالت کلی استفاده از دستکش های وینیل برای کاربری های کوتاه مدت توصیه می شود. در صورت نیاز به استفاده های طولانی مدت می توانید پس از مدتی دستکش خود را عوض کنید.

در مقایسه با انواع دیگر دستکش های یک بار مصرف، دستکش های وینیل به دلیل قیمت پایین تر، مقرون به صرفه تر خواهند بود. این مساله توانسته است دستکش وینیل را مناسب کاربری های مختلف کند.

انواع دستکش های لاتکس

برای خرید دستکش های لاتکس می توانید یکی از دو نوع پودردار و یا بدون پودر را انتخاب کنید. این دستکش ها مدل های مختلفی دارند که در کیفیت های متفاوتی نیز تولید می شوند که عبارتند:

  • بدون پودر
  • با پودر
  • با پودر کم
  • ساق دار
  • بدون ساق

مشخصات دستکش نیتریل

دستکش نیتریل ویژگی های بهتر و بیشتری نسبت به انواع دیگر دستکش های یک بار مصرف دارد. میزان فروش بالای این دستکش ها نیز حاکی از کیفیت مطلوب و مناسب آنها دارد. در ادامه به برخی از ویژگی های بارز دستکش های نیتریل اشاره می کنیم:

  1. ضد حساسیت: از اصلی ترین ویژگی های موجود در دستکش های نیتریل می توان به ضد حساسیت بودن آنها اشاره کرد. این موضوع دلیل اصلی کاربرد زیاد از این نوع دستکش ها عنوان شده است.
  2. مقاومت شیمیایی زیاد: متریال به کار رفته برای تولید دستکش های نیتریل موجب شده است آنها در مقابل مواد شیمیایی مقاومت و استحکام بالایی از خود نشان دهند. به همین دلیل می توانید از این دستکش ها در محیط هایی از قبیل کارگاه های شیمیایی و آزمایشگاه ها استفاده کنید. به بیان دقیق تر مقاومت در مقابل موادی مانند مواد نفتی، حلال و انواع شوینده از مشخصات دستکش های نیتریل است.
  3. دارای مقاومت فیزیکی زیاد: در تولید دستکش های نیتریل از فناوری های به روزتری استفاده شده است. به همین دلیل این نوع از دستکش ها به دلیل خاصیت کشسانی بالایی که دارند مقاومت فیزیکی زیادی داشته و می توانند در مقابل سوراخ شدن نیز مقاومت نمایند.
  4. مناسب استفاده طولانی مدت: از دستکش های نیتریل می توانید در کاربری های طولانی مدت بدون نیاز به تعویض استفاده کنید؛ زیرا طول عمر بالاتری دارند و تقریبا برای هر شیفت کاری می توان از یک جفت دستکش استفاده نمود. این مساله می تواند برای کاربران مقرون به صرفه باشد.
  5. تنوع بالای رنگی و ضخامت: از ویژگی های دیگر دستکش های وینیل تنوع رنگی آنها است که در ضخامت های مختلفی تولید می شوند. بنفش، آبی، نارنجی و مشکی از رنگ های مختلف این دستکش ها هستند. رنگ های بنفش و نارنجی بیشتر کاربرد پزشکی دارد و از رنگ مشکی در رستوران ها، نقاشی، سالن های زیبایی، صنایع شیمیایی، هتل و … استفاده می شود. علاوه بر این از دستکش های نیتریل آبی رنگ در دندان پزشکی، صنایع غذایی، پزشکی و … استفاده می شود.

سخن پایانی

استفاده از هر نوع دستکش بستگی به کاربرد آن و شرایط محیطی دارد.

دستکش‌های وینیل (پلی وینیل کلراید) مناسب برای استفاده در محیط‌های خشک و غیرحساس به عوامل شیمیایی هستند. این دستکش‌ها ضعیف‌تر از لاتکس و نیتریل هستند و در مقابل پوکیدگی، سوراخ شدن و پاره شدن حساس هستند. اما از آنجایی که این دستکش‌ها قیمت مناسبی دارند، معمولاً در کاربردهای کم ریسک مانند خدمات غذایی، آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شوند.

دستکش‌های لاتکس (که از لاتکس طبیعی تهیه شده‌اند) به علت انعطاف پذیری و سازگاری با دست، به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای محافظت در برابر عوامل شیمیایی و باکتری‌ها شناخته می‌شوند. اما باید توجه داشت که افراد حساس به لاتکس ممکن است به دستکش‌های لاتکس حساسیت داشته باشند.

دستکش‌های نیتریل، مقاومت بیشتری در برابر شیمیایی‌ها و عوامل آلرژیک دارند و به خوبی در برابر پوکیدگی و سوراخ شدن مقاومت دارند. همچنین این دستکش‌ها برای افرادی که حساسیتی به لاتکس دارند، گزینه مناسبی هستند. دستکش‌های نیتریل برای کاربردهای پزشکی، صنعتی و خدمات غذایی مناسب هستند.

به طور کلی، برای انتخاب دستکش مناسب باید نیازهای خود را در نظر بگیرید.

دانلود pdf این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

با توجه به نوسانات بازار، لطفا جهت استعلام قیمت روز محصولات تماس بگیرید.

WeCreativez WhatsApp Support
پیام خود را بگذارید و منتظر پاسخ پشتیبان سایت بمانید
👋 سلام چه کمکی می توانم به شما کنم؟
منو
صفحه اصلی
فروشگاه
حساب کاربری من