وسایل عصب کشی دندان : معرفی تجهیزات عصب کشی

لیست اسم وسایل عصب کشی دندان
فهرست مطالب

در درمان ریشه دندانپزشکان سعی می کنند عصب دندان را خارج و محل آن را کاملا تمیز کنند. در پایان کار نیز لازم است فضای داخلی کانال ریشه دندان را با مواد مخصوصی پر کنند. درمان ریشه بسیار مهم است زیرا در صورتی که درمان به موقع انجام نشود، پوسیدگی ها عمیق تر خواهند شد. در چنین مواقعی مینا و عاج دندان تخریب شده و حتی ممکن است پالپ دندان که در بخش عمیق تر دندان قرار دارد نیز عفونی و ملتهب گردد. برای انجام عملیات عصب کشی دندان، از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام نقش مهمی در این فرآیند دارند. در این مقاله، به بررسی نام وسایل عصب کشی دندان و کاربرد هر کدام پرداخته خواهد شد.

برای خرید ست عصب کشب دندانپزشکی با مشاوران سایت تجهیزات دندانپزشکی سورنا دنتال در ارتباط باشید:

سورنا دنتال
مشاوره و سفارش خرید

نام وسایل عصب کشی دندان که بیشترین کاربرد را در درمان ریشه دارند

برای عصب کشی دندان دندانپزشکان از ابزار و تجهیزات بسیاری بنا به کاربردی که دارند استفاده می کنند که آشنایی با آنها برای دستیار دندانپزشک لازم و ضروری است. در ادامه به برخی از پر کاربردترین آنها اشاره می کنیم؛ همچنین برای آشنایی با وسایل دندانپزشکی برای دستیار روی لینک مربوطه کلیک کنید.

  • آینه دندانپزشکی:

    آینه به دید بهتر دندانپزشک کمک کرده و از دوتایی شدن تصاویر حین معاینه حفره دندان جلوگیری می کند.

  • پنس قفل شونده:

    ویژگی قفل شوندگی این مدل پنس موجب می شود تا بتوان با آن اشیاء کوچک را محکم گرفت و آن را به راحتی بین دندانپزشک و دستیار دست به دست نمود.

  • پروپ اندودانتیک:

    جراح می تواند برای بررسی فضای داخلی کانال ریشه از این وسیله استفاده نماید.

  • حفارگر یا همان اکسکویتر:

    از لوازم پرکاربرد دیگر در عصب کشی دندان، اکسکویتر است که به شکل میله ای با نوک تیز است. با استفاده از این ابزار می توان پانسمان و یا پوسیدگی های دندان را برداشت.

  • پروپ مخصوص اندازه گیری پاکت پریودنتال:

    همان طور که از نام این وسیله پیدا است به دلیل مدرج بودنش می تواند پاکت های پریودنتال را اندازه بگیرد.

  • پروپ فورکیشن:

    از دیگر لوازم موردنیاز در عصب کشی پروپ فورکیشن است که می توان با آن محل دقیق جدایی ریشه دندان را تشخیص داد.

  • توربین مته دندانپزشکی:

    می توان با قرار دادن فرزهای الماس نشان بر روی این مته، به راحتی به تراش مینای دندان پرداخت.

  • آنکل:

    آنکل ها را نیز می توان در گروه لوازم موردنیاز برای درمان ریشه قرار داد. برداشتن پوسیدگی ها، تراش عاج و مینای دندان از مواردی است که برای انجام آنها می توان از انکل ها کمک گرفت.

  • دستگاه روتاری:

    روتاری نام وسایل عصب کشی دندان است که با استفاده از فایل های خاصی در عصب کشی به کار می رود. شکل گیری کانال های ریشه با توجه به فرم، شکل و جنس خاص این فایل انجام می گیرد تا بتوان میزان دقت و کیفیت عصب کشی را افزایش داد.

  • فرزهای متنوع دندانپزشکی:

    مینای دندان بافتی سفت و سخت دارد که لازم است از فرزهای الماسی برای برش آنها استفاده شود.

    اگر میخواهید بدانید فرز دندانپزشکی چیست به مقاله ما درد این باره سر بزنید و برای خرید فرز دندانپزشکی به فروشگاه سورنا دنتال مراجعه نمایید.

  • انواع سرنگ:

    برای شروع درمان ریشه و عصب کشی باید نخست داروی بی حسی تزریق شود که برای این کار از سرنگ های تزریق دارو استفاده می شود. برای دقت بیشتر دندانپزشکان در تزریق، سوزن این سرنگ ها کمی بلندتر از سرنگ های عادی است. البته سرنگ آب و هوا نیز برای عصب کشی به کار می رود. از سرنگ آب به منظور تمیز نمودن ضایعات دندان با پاشیدن آب استفاده می شود و سرنگ هوا نیز حین جراحی به منظور خشک نمودن دندان استفاده می شود.

  • دستگاه رادیوگرافی:

    برخی از عارضه های دندان با چشم قابل رویت نیستند و برای تشخیص آنها باید از رادیوگرافی خارج دهانی و یا دهانی استفاده نمود. تشخیص میزان پوسیدگی دندان، آپسه دندان، مشاهده و بررسی دندان های در حال رشد و … با استفاده از این دستگاه امکان پذیر است.

  • دستگاه اپکس فایندر:

    اسم دستگاه عصب کشی دندان، دستگاه اپکس فایندر است که از دیگر لوازم و تجهیزات موردنیاز در عصب کشی محسوب می گردد. این دستگاه می تواند طول ریشه کانال را تعیین کند.

  • دستگاه ساکشن:

    دستگاه ساکشن در حوزه دندانپزشکی، یک لیست ابزار دندانپزشکی عمومی محسوب می گردد که برای هر اقدامی لازم است. قبل از شروع هر نوع درمانی بر روی دندان ها، باید ساکشن را در دهان بیمار قرار داد تا آب اضافی دهان توسط آن مکیده شود.

اسم وسایل عصب کشی دندان
اسم وسایل عصب کشی دندان

اسم دستگاه عصب کشی دندان چیست؟

دستگاه عصب کشی دندان شامل دستگاه اندومتر، میکروموتور، پمپ شیرینگ و دستگاه چند منظوره است. دستگاه اندومتر برای تعیین طول و عمق کانال ریشه دندان و همچنین برای حفاری از نوع اندو مورد استفاده قرار می‌گیرد. میکروموتور برای چرخش فایل‌های عصبی در کانال ریشه دندان به کار می‌رود و پمپ شیرینگ برای تزریق مواد آنتی‌بیوتیک و مسکن هنگام عصب کشی استفاده می‌شود. دستگاه چند منظوره نیز برای استفاده در مراحل مختلف عصب کشی از جمله پاکسازی کانال ریشه و پُر کردن آن استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید: اصطلاحات دندانپزشکی

نام وسایل عصب کشی دندان : اسم تجهیزات عصب کشی

تجهیزات عصب کشی دندان شامل ابزارها و مواد مصرفی است که برای درمان عصبی دندان ها به کار می رود. برخی از تجهیزات عصب کشی دندان عبارت‌اند از:

  • سوئیچ گانگلیون (Ganglion Switch)
  • لیمپ (Limp)
  • فایل (File)
  • پیستون (Piston)
  • اندومتری (Endomotor)
  • اندوسکوپ (Endoscope)
  • سوئیچ کوآکس (Koax Switch)
  • آپیکال لوپ (Apical Loop)

همچنین، مواد مصرفی مورد استفاده در عصب کشی دندان شامل آناستزی محلی، آنتی‌بیوتیک، مسکن‌ها، پیوند کننده‌ها و مواد ضدعفونی کننده نیر است.

برای خرید فایل دندانپزشکی و دیگر تجهیزات عصب کشی دندان به فروشگاه جامع سورنا دنتال با خدمات و فروش ویژه تجهیزات دندانپزشکی مراجعه نمایید.

اگر میخواهید درمورد علت شکستن فایل در دندان بدانید، کلیک کنید.

مواد مورد استفاده در عصب کشی چیست؟

در درمان ریشه دندان پس از تمیز کردن حفره داخلی کانال ریشه و شکل دهی آن توسط ابزارهای خاص، نوبت به پر کردن ریشه با مواد لازم برای عصب کشی دندان می رسد. مرحله پر کردن کانال به صلاحدید دندانپزشک ممکن است بلافاصله پس از پایان مراحل تمیز کاری انجام بگیرد و یا اینکه تقریبا یک هفته بعد از آن انجام شود.
اگر دندانپزشک پر کردن ریشه را به چند روز بعد موکول کند باید ریشه را به صورت موقتی با مواد خمیری پر کند که به آن پانسمان می گویند. قرار دادن پانسمان از نفوذ باکتری و آلودگی به داخل دندان جلوگیری می کند.

در مواردی هم ممکن است دندانپزشک لزومی برای به تاخیر انداختن پر کردن ریشه دندان احساس نکند و بلافاصله پس از تمیز کردن و خالی کردن مجرای ریشه آن را با گوتا پرکا پر نماید. اصلی ترین مواد لازم برای عصب کشی دندان گوتا پرکا است که آن را به سیلر آغشته کرده و سپس مجرای کانال دندانی را که عصب کشی شده را با استفاده از آن کاملا پر می کنند. مرحله پایانی کار عصب کشی نیز قطع کردن سر مخروطی شکل گوتا پرکا است که با استفاده از قلم داغ شده انجام می شود.

همچنین با توجه به مقاله سایت National Library of Medicine لیست کامل مواد مورد نیاز در عصب کشی دندان موارد زیر میباشند:

Zinc Oxide Eugenol, Sealers Calcium, Hydroxide Sealers, Glass Ionomer, Sealers Resin, Sealers Bioceramic, Sealers Silver, Cones Gutta-Percha, Bioceramic Materials

نام دستگاه عصب کشی دندان
نام دستگاه عصب کشی دندان

عصب کشی در چه مواقعی لازم است؟

در صورتی که آسیب وارد شده به پالپ دندان قابل درمان نباشد چاره ای به جز عصب کشی برای دندانپزشک وجود ندارد. عمده ترین دلایل وارد شدن آسیب به پالپ عبارتند از:

  • شکستن دندان که ممکن است به دلایل مختلفی از قبیل زمین خوردن، تصادف، بازی و یا سوانح دیگر اتفاق بیفتد.
  • بروز پوسیدگی عمقی در دندان که در اثر عدم درمان به موقع عفونت به پالپ رسیده باشد.
  • نشت پرکردگی نامناسب و یا قدیمی که در زیر آن ممکن است پوسیدگی ایجاد گردد.
همچنین بخوانید: اسم دندان ها در دندانپزشکی

معرفی و آموزش استفاده از ابزار عصب کشی دندان

  1. نخست با استفاده از سرنگ دندانپزشکی دهان را بی حس می کنند.
  2. برای دسترسی به پالپ دندان، ابتدا سوراخی با استفاده از آنکل دندانپزشکی در بخش تاج دندان ایجاد می شود.
  3. برای تخلیه مجرای کانال و برداشتن پوسیدگی ها از ابزارهایی مانند فایل و دریل استفاده می گردد.
  4. با استفاده از ابزارهای مخصوصی دیواره داخلی مجرای پالپ، ریشه دندان و مخصوصا نوک آن باید تراشیده شده و تمیز گردد.
  5. پس از تمیزی و پاسازی کامل حفره داخلی، با مواد لازم برای عصب کشی دندان و با نهایت دقت همه قسمت های خالی شده پالپ باید پر گردد.

همچنین برای  دانلود فایل PDF مقاله روی این لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

با توجه به نوسانات بازار، ممکن است قیمت محصولات بروز نباشند، لطفا جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.

WeCreativez WhatsApp Support
پیام خود را بگذارید و منتظر پاسخ پشتیبان سایت بمانید
👋 سلام چه کمکی می توانم به شما کنم؟
منو
صفحه اصلی
فروشگاه
حساب کاربری من