اصطلاحات دندانپزشکی : آشنایی با واژه نامه و اصطلاحات متداول دندانپزشکی

اصطلاحات وسایل دندانپزشکی
فهرست مطالب

ممکن است شما نیز از آن دسته افرادی باشید که برای مراجعه به دندانپزشک اضطراب دارند. ترس از ابزارهای دندانپزشکی و عدم مراجعه به دندانپزشک ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به بافت لثه و دندان ها وارد کند.
از طرف دیگر دستیاران دندانپزشک نیز باید در ابتدای آموزش های خود با ابزارهای مورد استفاده در این حوزه آشنا شوند تا در صورت نیاز بتوانند برای خرید تجهیزات دندانپزشکی مورد نیاز اقدام کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از پر کاربردترین ابزار دندانپزشکی و نیز اصطلاحات دندانپزشکی رایج آشنا کنیم. برای آشنایی با وسایل دندانپزشکی برای دستیار نیز میتوانید بهمقاله مربوطه آن مراجعه نمایید.

برای خرید پیشبند یکبار مصرف و سینی یکبار مصرف دندانپزشکی با قیمت عمده میتوانید به فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی سورنا دنتال مراجعه نمایید.

اصطلاحات دندانپزشکی : واژه نامه ابزار و لوازم دندانپزشکی

لوازم و ابزاری که در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند در حالت کلی در سه دسته کلی گروه بندی می شوند:

  • دستی
  • انگشتی
  • ماشینی

در ادامه سعی خواهیم کرد تا به پر کاربرترین ابزار های دندانپزشکی هر گروه اشاره کنیم پس پیشنهاد می کنیم مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

برای خرید دستکش لاتکس با قیمت عمده و تخفیفات ویژه از فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی سورنا دنتال.

مخفف اصطلاحات وسایل دستی دندانپزشکی

در دندانپزشکی، برای اشاره به وسایل و دستگاه‌های مختلفی که در درمان و مراقبت دندان‌ها استفاده می‌شوند، از اصطلاحات و مخفف‌های مختلفی استفاده می‌شود. برخی از این اصطلاحات عبارتند از:

اصطلاحات دندانپزشکی
  • آینه دندانپزشکی Dental Mirror

آینه های دندانپزشکی در دو نوع یکبار مصرف (یا همان آینه های پلاستیکی) و فلزی (یا همان آینه هایی که قابلیت اتوکلاو شدن را دارند) در بازار موجود هستند. از این وسیله می توان برای مواردی از قبیل انعکاس نور، کنار زدن گونه حین درمان، مشاهده بخش هایی از دهان و دندان که مستقیما قابل رویت نیستند و … استفاده نمود.

  • سوند دندانپزشکی Dental Explorer

یکی دیگر از اصطلاحات وسایل دندانپزشکی، سوند است که کاربری زیادی دارد. از این وسیله می توان برای مواردی از جمله معاینه اولیه دندان، یافتن محل دقیق جرم ها و پوسیدگی های دندان، تست سلامت دندان و اطلاع از میزان سختی سطح دندان استفاده نمود.

  • پلایر و یا همان پنس رل پنبه Cotton plier

از دیگر اصطلاحات وسایل دندانپزشکی پلایر است که انواع مختلف آن با نوک ها و زوایای مختلفی که دارد کار را برای دندانپزشکان آسانتر نموده است. با این وسیله می توان ذرات و وسایل ریزی از قبیل رل پنبه، ریز پنبه، تکه های ترمیم که در دهان بیمار افتاده باشد و … را جاگذاری کرد، برداشت و یا انتقال داد.

همچنین بخوانید: آلرژی به لاتکس

واژه نامه ابزارها و لوازم ترمیم آمالگام

آمالگام یکی از ابزارهای پایه در دندانپزشکی است و برای پاک کردن و مرتب کردن دندان‌ها و فضاهای بین دندان‌ها استفاده می‌شود. برخی اصطلاحات در واژه نامه لوازم مورد استفاده در ترمیم آمالگام عبارتند از:

  • کندانسور Condenser

    این وسیله در اندازه های مختلف و با سرهای متفاوتی وجود دارد. متراکم نمودن مواد ترمیمی و فشردن آنها در داخل حفره دندانی از کاربردهای اصلی کندانسور است.

  • کارور Dental Carver

    در بین انواع مختلفی از کارورها که در بازار موجود هستند، کارور لوزی رایج ترین آنها است. دندانپزشک با استفاده از کارور می تواند سطح ماده ترمیمی و شکل آن را مانند دندان طبیعی شبیه سازی نماید.

  • برنیشر Burnisher

    رایج ترین نوع برنیشر مدل توپی آن است که می تواند به منظور شکل دادن، صاف کردن، پرداخت و یا پالیش آمالگام البته قبل از سفت شدن آن به کار رود.

  • الواتور Elevator

    با قطع اتصال بافت نرم لثه از دندان و همچنین قطع اتصال دندان با استخوان های اطراف آن، دندان در محل خود لق شده و خارج کردن آن به همراه ریشه هایش به راحتی انجام می گیرد. برای این منظور الواتور ابزار مناسبی است که با توجه به کاربری های متفاوت آن، دارای انواع مختلفی است. الواتور مستقیم بیشترین کاربرد را دارد.

  • فورسپس Forceps

    پس از لق کردن دندان توسط الواتور لازم است آن را با ابزار دیگری به نام فورسپس از استخوان جدا کرد. برای فک بالا و پایین از فورسپس های جداگانه ای که شکل متفاوتی دارند استفاده می گردد. برای راحتی کار بهتر است از نوع مناسبی استفاده گردد.

و اگر میخواهید نحوه کار با دستگاه رادیولوژی دندان را بدانید مقاله دیگر ما را مطالعه نمایید.

اصطلاحات و مخفف ابزارهای انگشتی در دندانپزشکی

در دندانپزشکی، ابزارهای انگشتی به عنوان یکی از ابزارهای پایه برای بسیاری از روش‌های درمانی و تشخیصی استفاده می‌شوند. برخی از اصطلاحات و مخفف‌های مرتبط با این ابزارها عبارتند از:

  • فایل اندودنتیک Endodontic

اصطلاح n2 در دندانپزشکی همان عصب کشی است که در دندانپزشکی بیشتر از آن استفاده می شود. برای اینکار ابزار خاصی نیاز است. در میان اصطلاحات وسایل دندانپزشکی فایل به ابزاری فلزی گفته می شود که دندانپزشک با آن می تواند قسمت داخلی کانال ریشه دندان را تمیز کرده و برای عصب کشی آماده کند. بیشتر انواع فایل ها از جنس نیکل-تیتانیوم و یا استیل ضدزنگ تولید شده اند.
بر روی دسته هر فایل شماره آن نوشته شده است که نشان دهنده ضخامت نوک آن و یا همان قسمت برنده فایل است. البته برای راحتی در استفاده، این ابزار با رنگ های خاصی برای هر شماره کدگذاری شده است.

برای خرید فایل دندانپزشکی از سورنا دنتال روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

اصطلاحات ابزارهای ماشینی در دندانپزشکی

اصطلاحات دندانپزشکی
اصطلاحات دندانپزشکی pdf
  • توربین دندانپزشکی (هندپیس با سرعت زیاد)

    توربین دندانپزشکی همان ابزاری است که افراد عادی به آن دریل دندانپزشکی می گویند. این ابزار کاربری های بسیار زیادی دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:
    برداشتن پوسیدگی های دندان
    تراش دندان در مواردی همچون پالیش، روکش، پرداخت برای ترمیم و …
    و …
    بر روی توربین، محلی مخصوص جهت قرارگیری انواع فرز دندانپزشکی قرار دارد. این فرزها ابزارهای کوچک چرخنده ای هستند که انواع متنوعی برای کاربری های مختلف دارند. در نهایت توسط شلنگی توربین به یونیت دندانپزشکی متصل می گردد و با فشار پدال توربین شروع به کار می کند.

    همچنین بخوانید: انواع فرز دندانپزشکی و کاربرد هر کدام
  • آنگل (هندپیس با سرعت کم)

    • اصلی ترین موارد استفاده از آنگل دندانپزشکی عبارت است از:
    • برای بروساژ دندان ها
    • در مرحله نهایی برداشتن پوسیدگی های دندان
    • برای پروفیلاکسی به منظور جرمگیری
    • پالیش و پرداخت ترمیم
    • و …

    یکی دیگر از اصطلاحات وسایل دندانپزشکی آنگل دندانپزشکی است که درست مانند توربین، فرزها و یا همان ابزارهای چرخنده کوچک بر روی محل مخصوص آن جایگذاری می شود. آنگل برای کار بایستی توسط شلنگی به یونیت دندانپزشک متصل گردد.

همچنین بخوانید: اسم دندان ها در دندانپزشکی

مخفف اصطلاحات دندانپزشکی

طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا: «مخفف اصطلاحات دندانپزشکی زیادی وجود دارد که روزانه توسط دندانپزشکان و کارکنان آنها در راستای ارائه مراقبت به بیماران و یا نگهداری سوابق بیمار استفاده می شود. بسیاری از اصطلاحات آشنا هستند، به خصوص برای افراد و دندانپزشکان با تجربه. با این حال، دندانپزشکان و کارکنان جدید ممکن است چندان آشنا نباشند.»

در حوزه دندانپزشکی برای برخی از اصلاحات متداول از مخفف آنها نیز استفاده می شود. البته از این موارد به ندرت و به صورت محاوره ای استفاده می گردد. با ورود به این حوزه و آغاز فعالیت شغلی خود به تدریج با این اصطلاحات و مخفف آنها آشنا خواهید شد.

اصطلاحات متداول دندانپزشکی

در دندانپزشکی برخی اصطلاحات نیز رایج است که برای ورود به این حوزه آشنایی با آنها ضروری است. در ادامه به برخی از اصطلاحات متداول دندانپزشکی که بیشترین کاربرد را دارند اشاره می کنیم:

  • آبسه

    در صورتی که بافت نرم، دندان و یا استخوان دچار عفونت شود به آن آبسه می گویند.

  • آرچ arch

    برای بیان شکل و نحوه قرار گرفتن دندان ها در هر یک از فک های بالا و پایین از این اصطلاح استفاده می شود.

  • آمالگام amalgam

    به منظور ترمیم حفرات دندان ها، دندانپزشکان از ماده ای به نام آمالگام استفاده می کنند.

  • آنلی onlay

    برای پوشش یک و یا چند کاسپ دندانی از آنلی استفاده می گردد که می تواند از جنس پرسلن، فلز و یا رزین آکریلی تهیه گردد.

  • ارتودنسی orthodontics

    ارتودنسی نام تخصصی، در زمینه دندانپزشکی است که می تواند موقعیت ناهنجار و نامطلوب دندان ها را اصلاح کند. برای این منظور از ریتینرها، براکت و دیگر لوازم و تجهیزات دندانپزشکی استفاده می شود.

  • عصب کشی یا آندو

    اصطلاح n2 در دندانپزشکی به معنی عصب کشی و یا همان درمان ریشه دندان است. در این روش عصب دندان و یا همان پالپ عفونی و یا ملتهب را از دندان خارج می کنند و سپس محل آن را با موادی مانند گوتا پرکا پر می کنند.

اصطلاحات دندانپزشکی pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

با توجه به نوسانات بازار، ممکن است قیمت محصولات بروز نباشند، لطفا جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.

WeCreativez WhatsApp Support
پیام خود را بگذارید و منتظر پاسخ پشتیبان سایت بمانید
👋 سلام چه کمکی می توانم به شما کنم؟
منو
صفحه اصلی
فروشگاه
حساب کاربری من