اهمیت زیبایی‌شناسانه‌ی دندانها – اندازه‌ی میانگین دندانها چقدر است؟

اندازه میانگین دندان ها
فهرست مطالب

لبخند راهی برای بیان احساسات، برقراری ارتباط و ایجاد ارتباط با افراد در زندگی ماست. اگر شکل ظاهری لبخند خود را آگاهانه انتخاب کرده و بر‌آن تسلط دارید این می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای بر زندگی شما بگذارد.

ممکن است بخاطر شکل نامناسب لبخند یا دهانتان یا اندازه نامناسب دندانهایتان از شرکت در مراسم سر باز بزنید و از مواهب زندگی به شکل کامل بهره‌مند نشوید. البته با پیشرفت دندانپزشکی زیبایی راهی برای رفع این نواقع دهان و دندان وجود دارد.

در تحقیقی که در میان ۳۲۹ بیمار در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به انجام رسید مشخص شد از میان این ۳۲۹ نفر که ۱۷۲ نفرشان (۵۲.۳٪) زن و ۱۵۷ نفرشان (۴۷.۷٪) مرد بودند ۲۲۹ نفر (۶۹.۶۰٪) از ظاهر و فرم دندانهای خود رضایت دارند و البته ۲۰۳ نفر (۶۱.۷۰٪) ترجیح میدهند برای بهبود شرایط ظاهری دندانها و لبخندشان دندانهای خود را با کمک روشهای دندانپزشکی زیبایی و به دست دندانپزشکان خبره سفید کنند.

در سالیان اخیر، دندانپزشکی دستخوش تغییراتی شده که بواسطه‌ی آن تقاضا برای دندانهای زیباتر افزایش یافته است. پیشرفتهای حیطه دندانپزشکی پیشگیرانه، در کنار بهبود چسبهای دندانی و درک بهتر فرآیند پوسیدگی دندان و بیماریهای پریودونتال، همه و همه منجر به این شده که نیازهای بیماران از صرفاً ترمیم دندان پوسیده به سمت ارزش دادن به ویژگیهای دندانِ جایگزین گرایش پیدا کند و به همین دلیل بیماران نه تنها عملکرد بهتر دندان را میطلبند که به دنبال دندانهایی زیباتر هم هستند.

مراجعین به دندانپزشکی آرزوی زیبایی هرچه بیشتر دندانهای خود را دارند تا علاوه بر اینکه زیباتر به نظر برسند مهمتر از آن حس بهتری داشته باشند. در مواجهه با این خواست مردم، دندانپزشکی هم با اصلاح و بهینه سازی پارامترهای مشاهده‌ای و تلاش در ارزیابی بهتر واقعیتهای بالینی، سعی کرده به این نیاز پاسخ دهد و بهمین دلیل است که دندانپزشکی زیبایی گسترش پیدا کرده و همینطور هم در حال ترقی و پیشرفت است.

برای خرید تجهیزات دندانپزشکی با بهترین کیفیت از سورنا دنتال با مشاوران ما در ارتباط باشید:

سورنا دنتال
مشاوره و سفارش خرید

دندانپزشکی زیبایی

تلاش برای بدست آوردن یک لبخند زیبا و کامل هرگز به پایان نمی‌رسد. پیشرفت‌های جدید در حوزه‌ی فناوری دندانپزشکی زیبایی هم به این تلاش افزوده است و باعث ایجاد بحث‌های فراوان و براه افتادن سخنرانیها و کنفرانسهای متعدد با هدف دستیابی به دندانهایی کاملاً متناسب شده است. روش‌هایی مانند استفاده از ایمپلنتها و بریسهای دندانی برخی از روشهای موجود برای دستیابی به دندانهای هم‌تراز هستند. یک دندانپزشک زیبایی خوب می‌تواند نحوه شکل‌گیری دندانهای طبیعی هر مراجعه کننده را ارزیابی کرده و روشی ایده‌آل برای به دست آوردن نسبت طلایی تعیین کند. بهترین دندانپزشکان زیبایی نه تنها در مورد آخرین تکنیکهای دندانپزشکی زیبایی آگاهی و تسلط دارند بلکه در مورد زیبایی لبخند و اینکه چگونه میتوان با یافتن بهترین نسبت بر اساس فرم دهان هر مراجعه کننده لبخند طبیعی تری را ایجاد کرد هم، اطلاعات خوب و به روزی دارند.

اندازه‌ی میانگین دندانها

یکی از مواردی که به زیبایی چهره‌ی فرد کمک می‌کند لبخند زیباست که هر چهره‌ای را زیباتر می‌سازد. در هنگام ارزیابی لبخند فرد، عاقلانه و منطقیست که صورت فرد به شکل کامل مورد دقت نظر قرار گیرد و حالات چهره‌ی فرد به شکل کامل و یکپارچه با دقت ارزیابی شود. در این بررسی به این نکته خواهید رسید که با وجود اینکه ممکن است لبخند فردی از نقطه نظر دندانپزشکی لبخند کاملی محسوب نشود اما همان لبخند به روی صورتی خاص اصطلاحاً بخوبی «نِشسته است». پس نتیجتاْ کامل نبودن از دید دندانپزشکی همواره یک اختلال و نقص یا یک عدم تقارن در نظر گرفته نمی‌شود.

همچنین بخوانید: آشنایی با اصطلاحات دندانپزشکی

پارامترهای زیادی باید برای آنالیز زیبایی دندان مدنظر قرار گرفته شوند که مهمترین آنها را میتوان فضای بین انسیزال، خط وسط، موقعیت لبه‌های انسیزال، خط لبخند و طول دندان (اندازه و نسبت کرونری آنها) برشمرد.

طول دندان‌ها بسته به سن، جنسیت، گروه دندانی فرد و دیگر فاکتورهای دخیل متفاوت است. دندان‌های دائمی قدامی بالا در ابتدای رشد کامل خود دارای نسبت عرض به ارتفاع استاندارد ۰.۸۱ هستند، به استثنای دندان نیش که در مردان بلندتر است و بهمین دلیل نسبت عرض به ارتفاع آن ۰.۷۷ می‌باشد.

به طور کلی دندانهای قدامی (ثنایای مرکزی، ثنایای جانبی و نیش) دارای نسبتها و روابطی هستند که میتوان آنها را برای مردان به شکل یکسان و برای زنان هم به شکل یکسان در نظر گرفت. به شکلی که:

  1. عرض دندانهای ثنایای مرکزی برای مردان ۸.۵۹ میلی متر و برای زنان ۸.۰۶ میلی متر است. به شکلی مشابه میانگین طول دندانهای ثنایای مرکزی در مردان ۱۰.۱۹ میلیمتر و در زنان ۹.۹۳ میلیمتر است.
  2. عرض دندانهای ثنایای جانبی برای مردان ۶.۵۹ میلی متر و برای زنان ۶.۱۳ میلی متر است. به شکلی مشابه میانگین طول دندانهای ثنایای جانبی در مردان ۸.۷ میلیمتر و در زنان ۷.۷۹ میلیمتر است.
  3. عرض دندان نیش برای مردان ۷.۶۴ میلی متر و برای زنان ۷.۱۵ میلی متر است. به شکلی مشابه میانگین طول دندان نیش در مردان ۱۰.۰۶ میلیمتر و در زنان ۸.۸۹ میلیمتر است.

در نتیجه جنسیت بیشترین تاثیر را در بخش قبل دارد. نسبت طول دندانهای قدامی ثنایای مرکزی و نیش مردان به عرض آن در مردان کمتر است و در زنان این نسبت در دندانهای قدامی ثنایای جانبی کمتر است. در ضمن زنان به طور کلی نسبت به مردان دندانهای کوچکتری دارند.

نسبت طلایی در دندانها

نسبت طلایی یک مفهوم ریاضی است که در طراحی و مهندسی برای رعایت تناسب و زیبایی در هنر و طبیعت به کار میرود.

نسبت طلایی یک به ۱.۶۱۸ است. از نظر دندانهای قدامی فک بالا، این به معنای عرض ۱.۶۱۸ برابری دندانهای ثنایای مرکزی فک بالا نسبت به دندانهای ثنایای جانبی فک بالاست. دندانهای ثنایای جانبی هم به نوبه‌ی خود باید ۱.۶۱۸ برابر پهن‌تر از دندانهای نیش فک بالا باشند (زمانی که از جلو به آنها نگاه شود). بنابراین عرض دندانهای نیش باید ۶۲ درصد عرض دندانهای ثنایای جانبی باشد. نسبت طلایی در میان کمتر از ۲۰ درصد مردمی که مورد مطالعه قرار گرفتند دیده شده است.

دندانپزشکی زیبایی شامل طیف وسیعی از روشها و درمانها با هدف بازسازی کامل دهان است. حتی یک پروسه‌ی ساده مثل سفید کردن دندان هم میتواند کمک زیادی به لبخند ما کند. بنابراین تکنیکها و درمانهای پیشرفته میتوانند تراز و هماهنگی مناسب را به دندانها و شکل دهان شما برگردانند. اکنون به یاری تکنیکهای مدرن دندانپزشکی زیبایی میتوان دندانهای بیرون زده، دندانهای از دست رفته و دندانهای کج را بخوبی رفع مشکل کرد.

آگاهی و تسلط بر پارامترهای زیبایی شناسی دندان و برقراری توازن در میان آن پارامترها (برای هر فرد به شکل جداگانه) دقت عمل دندانپزشک را بالاتر برده و باعث شناخت بهتر و رفع تضادهایی خواهد شد که در مراحل تشخیص و درمان قوس دندانهای بالا بروز میکند.

منابع:

  1. What is the average length of the teeth? Importance in dental aesthetics,  Smile Care Team | Dec 2, 2021, https://www.smilecareplymouth.co.uk/blog/what-is-the-average-length-of-the-teeth-importance-in-dental-aesthetics/
  2. What Is the Golden Dental Proportion in Dentistry?,  Dragos Mitrica, March 22, 2023  , https://www.zmescience.com/science/what-is-the-golden-dental-proportion-in-dentistry/
  3. Evaluation of the Aesthetic Zone, Subir Banerji and Shamir B. Mehta, https://pocketdentistry.com/evaluation-of-the-aesthetic-zone-2/
  4. Understanding the Importance of Aesthetic Dentistry, Posted on April 19, 2022 by Rinaldi Dental Arts, https://www.rinaldidentalarts.com/2022/04/19/understanding-the-importance-of-aesthetic-dentistry/
  5. Patient Satisfaction with Dental Appearance and Related Factors- A Cross Sectional Study, Marzieh Karimi Afshar, Ali Eskandarizadeh, Molook Torabi, Mohammad Javad Mousavi, Iman Mohammadzadeh , DOI: 10.14260/jemds/2019/771

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

با توجه به نوسانات بازار، ممکن است قیمت محصولات بروز نباشند، لطفا جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.

منو
صفحه اصلی
فروشگاه
حساب کاربری من