اسپریدر دندانپزشکی چیست؟

اسپریدر دندانپزشکی چیست
فهرست مطالب

همان طور که می دانید هدف از انجام هر شغل و حرفه ای مشخص است. برای این منظور و برای انجام وظایف نیز افراد به وسایل و ابزار خاصی نیاز دارند. حرفه دندانپزشکی نیز از جمله این شغل های تخصصی است که برای ارائه کاری با کیفیت نیاز به ابزارهای ظریف و بسیار دقیق که در لیست وسایل دندانپزشکی قرار میگیرند، دارد. این حرفه از ظرافت خاصی برخوردار است که علاوه بر آن باید راحتی بیمار نیز مدنظر قرار بگیرد. یکی از ابزارهای پر کاربرد دندانپزشکی اسپریدر دندانپزشکی است.

آیا می دانید اسپریدر دندانپزشکی چیست؟ آیا با انواع اسپریدر دندانپزشکی آشنا هستید و می دانید چه کاربردهایی دارد؟

اسپریدر دندانپزشکی چیست؟

اسپریدر چیست؟ علت اصلی مراجعه افراد به مطب های دندانپزشکی، درمان و ترمیم پوسیدگی دندان ها است. مسلما این افراد ترجیح می دهند پس از ترمیم، دندان های خود را دوباره به شکل اولیه شان ببینند. برای توضیح اینکه اسپریدر چیست بهتر است مراحل درمان را در حالت کلی مرور کنیم.

دندانپزشک پس از بی حسی دندان ها، در صوت نیاز اقدام به عصب کشی خواهد کرد. بعد از انجام این مراحل باید مواد ترمیم کننده با استفاده از ابزارهای خاصی در کانال دندان قرار گرفته و متراکم شوند. پروسه متراکم کردن مواد ترمیمی باید به گونه ای انجام بگیرد که سطح دندان هموار شده و با دندان های دیگر در یک سطح قرار بگیرند. این کار برای حفظ تعادل و توازن دندان ها لازم است که توسط اسپریدر دندانپزشکی انجام می گیرد.

البته بهتر است اشاره کنیم که اسپریدر، انواع مختلفی دارد که برای انتخاب مناسب ترین نوع به لحاظ قطر، باید قبلا اندازه دیواره های دندان توسط دندانپزشک بررسی گردد.

کاربرد اسپریدر در دندانپزشکی چیست؟

بهترین روش استفاده از اسپریدر تراکم جانبی است که با توجه به صافی بدنه این ابزار می تواند به سادگی بر روی دندان فشار وارد کند. برای استفاده از روش تراکمی، این ابزار کارایی بسیار مناسبی دارد. اما حالا که دانستید اسپریدر دندانپزشکی چیست بهتر است با کاربردهای آن نیز آشنا شوید.

  1. برای تراکم مواد پر کننده و ترمیمی دندان ها از جمله گوتا پرکا
  2. به منظور پخش و متراکم نمودن مواد در کانال دندان
  3. ابزاری کارآمد در جراحی دندان ها و بهبود عملکرد دندانپزشک
  4. قرار دادن مقادیر بیشتری گوتا پرکا در کانال دندان به دلیل انتهای مخروطی شکل آن
  5. استفاده در کانال های مختلف دندان ها به دلیل اندازه های مختلفی که دارد.

معرفی انواع اسپریدر دندانپرشکی

همان طور که در توضیح اینکه اسپریدر دندانپزشکی چیست اشاره کردیم این ابزار در انواع مختلفی به فروش می رسد. انتخاب هر کدام از انواع اسپریدر دندانپزشکی به نظر و صلاحدید دندانپزشک بستگی دارد که با توجه به شرایط، بهترین گزینه را انتخاب خواهد کرد. در ادامه به انواع مختلف اسپریدرها اشاره می کنیم:

  1. اسپریدرهای انگشتی و یا دستی:

    اسپریدر دستی دندانپزشکی چیست؟

    اسپریدرهای فینگر و یا دستی یکی از انواع اسپریدر دندانپزشکی هستند که به صورت دستی کار می کنند. این نوع از ابزارها خود انواع مختلفی دارند که در ابعاد استاندارد طراحی و تولید می شوند. این نوع اسپریدرها معمولا کاربرد بیشتری دارند و می توان گفت ترجیح بیشتر دندانپزشکان استفاده از انواع مختلف اسپریدر فینگر می باشد. ویژگی اصلی اسپریدرهای دستی عبارت است از:

    • اسپریدرهای دستی Ni-Ti
    • اسپریدرهایی هستند که دارای اندازه های استاندارد ISO بوده و قابلیت جمع شدگی عرضی دارند.
    • این اسپریدرها کدگذاری شده با توجه به رنگی که دارند می باشند.
    • اسپریدرهای دستی دارای ریشه نیکل تیتانیوم هستند که بسیار منعطف و با دوام بوده و برای استفاده در مواردی که دسترسی به کانال دندان سخت باشد، مناسب هستند.

  2. اسپریدرهای غیردستی و یا ماشینی

    اسپریدرغیر دستی و یا ماشین دندانپزشکی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

با توجه به نوسانات بازار، لطفا جهت استعلام قیمت روز محصولات تماس بگیرید.

WeCreativez WhatsApp Support
پیام خود را بگذارید و منتظر پاسخ پشتیبان سایت بمانید
👋 سلام چه کمکی می توانم به شما کنم؟
منو
صفحه اصلی
فروشگاه
حساب کاربری من