یونیت دندانپزشکی چیست؟ معرفی بخش های مختلف یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی چیست
فهرست مطالب

در حوزه دندانپزشکی می توان یونیت دندانپزشکی را قلب هر مطب و یا کلینیکی دانست. آیا می دانید یونیت دندانپزشکی چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ آیا می دانستید که بروز کوچکترین مشکلی در کارکرد یونیت می تواند کارایی مطب و یا کلینیک را تحت الشعاع قرار دهد.

بسیاری از افراد تصور می کنند به عنون دندانپزشک ضرورتی به داشتن اطلاعات در این زمینه و آگاهی از مشخصات و نکات فنی یونیت دندانپزشکی ندارند. اما این مطلب به هیچ وجه صحیح نیست. چرا که آگاهی از این مطالب علاوه بر محسنات عمومی آن، می تواند دندانپزشکان را در نگهداری و استفاده بهینه یونیت و اتخاذ روش های صحیح در زمان مواجه با مشکلات مختلف یاری کند. پس ما را همراهی کنید تا بدانیم یونیت دندانپزشکی چیست؟

برای خرید تجهیزات دندانپزشکی و انواع یونیت دندانپزشکی با بهترین قیمت با کارشناسان سورنا دنتال در ارتباط باشید:

سورنا دنتال
مشاوره و سفارش خرید

یونیت دندانپزشکی چیست؟

سایت ANCAR Dental در پاسخ به سوال یونیت دندانپزشکی چیست میگوید: یونیت دندانپزشکی ابزار کار ضروری هر متخصص دندانپزشکی است و از قسمت های خاصی تشکیل شده است که شامل صندلی دندانپزشکی، نورپردازی، جعبه هیدریک، آسپیراسیون، کاسپیدور و سایر عناصر می باشد و در ادامه توضیح خواهیم داد.

یونیت دندانپزشکی‌ صندلی بیماری است که برای درمان مشکلات دندان و لثه به دندانپزشک مراجعه کرده و برای راحتی پروسه درمان بر روی آن مستقر شده تا دندانپزشک با استفاده از ابزارهای کنترل صندلی و اینسترومنت هایی که بر روی آن قرار میگرد به بهترین نحو مشکل وی را برطرف نماید. از آنجایی که اکثر اینسترومنت های دندانپزشکی برای راه اندازی نیازمند آب و هوا هستند یونیت دندانپزشکی نیز با وردی آب و هوا، و خروجی فاضلاب ساخته میشوند که آب از طریق هوای فشرده و الکتریسیته با پدال مورد استفاده قرار میگیرد. طریقه اتصال پوآر و اینسترومنت ها نیز تنها به دو صورت قابل انجام است: یا همراه با شلنگ از بالا و یا بوسیله شلنگ های آویز که برای از بین رفتن خطر سقوط ایرموترو و توربین، یونیت هایی با شلنگ از بالا انتخاب بهتری هستند. نکته مشترک دیگر در تمام یونیت های دندانپزششکی پایه هایی میباشند که چراغ های دندانپزشکی روی آنها قرار میگیرند.

بخش های مختلف یونیت دندانپزشکی

در ادامه شما را با بخش های مختلف یونیت دندانپزشکی آشنا می کنیم:

اجزای یونیت دندانپزشکی
اجزای یونیت دندانپزشکی
  • صندلی دندانپزشکی

    صندلی دندانپزشکی و یا همان صندلی بیمار را می توان اصلی ترین قسمت هر یونیت دندانپزشکی معرفی کرد. بیمار برای معاینه و انجام درمان های مختلف بر روی این صندلی می نشیند تا دندانپزشک اعمال درمانی را انجام دهد. تمامی اینسترمنت های دندانپزشکی بر روی یونیت قرار دارند و دندانپزشک می تواند توسط ابزارهایی، صندلی بیمار را کنترل و با استفاده از اینسترومنت ها به مداوای بیمار بپردازد.

    صندلی دندانپزشکی باید ویژگی های خاصی داشته باشد تا علاوه بر کنترل راحت آن توسط دندانپزشک، بیمار نیز در حین درمان احساس راحتی بنماید. این ویژگی ها در حالت کلی عبارتند از:

    • برخورداری از امکانات مختلف برای تنظیم خودکار
    • پشتی مناسب و نرم
    • برخورداری از جنسی با دوام و با کیفیت و طول عمر زیاد
    • مناسب با حالت ارگونومیکی بیمار در زمان درمان
    • برخورداری از ارتفاع استاندارد
    • حرکت صندلی با استفاده از کیبورد موجود در صفحه نمایش تابلت یا پدال کنترل و یا میز کنترل دندانپزشک

    در حالت کلی صندلی بیمار، اصلی ترین بخش یونیت دندانپزشکی است که در کنار آن شلنگ های مختلفی تعبیه شده است تا بتوان ابزار دندانپزشکی و یا همان هندپیس ها را به آن متصل کرد. البته ناگفته نماند که هر کدام از این هندپیس ها نیز توسط پدال های پایی کار می کنند. یونیت ها انواع مختلفی دارند که در اغلب آنها دکمه های مختلفی از جمله دکمه های روشن و خاموش چراغ یونیت، دکمه های تنظیم موقعیت صندلی یونیت، دکمه کنترل جریان آب کراشوار و … قرار دارد تا بتوان توسط آنها از یونیت بهترین استفاده را کرد.

  • میز دستیار یا تابلت

    در ادامه توضیحات در مورد اینکه یونیت دندانپزشکی چیست؟ بهتر است به معرفی تابلت بپردازیم. این قسمت از یونیت در سمت مخالف دندانپزشک قرار دارد و دکمه های مختلفی بر روی آن تعبیه شده است. علاوه بر این، سیستم های مختلف ساکشن از قبیل ساکشن های HVE و یا معمولی نیز بر روی این قسمت قرار دارند.

    در صورت نیاز به آشنایی با وسایل دندانپزشکی برای دستیار روی لینک مربوطه کلیک کنید.
  • کاسه کراشوار

    در ادامه توضیحات در مورد سوال یونیت دندانپزشکی چیست؟ بهتر است در مورد کاسه کراشوار که یکی از اجزاء یونیت است نیز بیشتر بدانید. کاسه کراشوار را می توان به یک کاسه تشبیه کرد که ظاهری مانند یک روشویی کوچک دارد. از این قسمت یونیت برای خالی کردن محتویات دهان و همچنین شستن دهان بیمار استفاده می شود.

    در کنار کاسه کراشوار یک شیر آب کوچک نیز وجود دارد که در صورت نیاز به شستشوی دهان بیمار می توان از آب آن استفاده کرد. علاوه بر این، یک شیر آب دیگر نیز در قسمت داخلی کراشوار تعبیه شده است تا بتوان محتویاتی را که از دهان بیمار تخلیه شده را به داخل کراشوار هدایت کرد.

  • چراغ یونیت دندانپزشکی

    در یونیت های دندانپزشکی، یک چراغ متحرک نیز در نظر گرفته شده است که دندانپزشک می تواند نور آن را به سمت دهان بیمار و محیط کار خود تنظیم نماید. این چراغ می تواند دید بهتر و دقیق تری در اختیار دندانپزشک قرار دهد. با استفاده از دسته های تعبیه شده بر روی این چراغ نیز می توان زاویه تابش نور و محل آن را تنظیم نمود.

  • نگاتوسکوپ

    در بیشتر یونیت های دندانپزشکی بخشی با نام نگاتوسکوپ تعبیه شده است که می تواند به دندانپزشک برای مشاهده بهتر و راحت تر فیلم های رادیوگرافی کمک نماید. ابعاد این قسمت در انواع مختلف، متفاوت بوده و به دو صورت جداگانه و یا متصل به تابلت وجود دارد.

  • مانیتور

    یونیت دندانپزشکی چیست؟ در یونیت های جدید برای بررسی رادیوگرافی و تصاویر دندان ها و مشاهده بهتر آنها یک مانیتور تعبیه شده که به صورت متصل به یونیت قرار دارد.

    و …

انواع یونیت دندانپزشکی

حال که دانستید یونیت دندانپزشکی چیست و با اجزاء اصلی آن آشنا شدید بهتر است با انواع مختلف آن نیز آشنا شده و مدل های مختلف را بشناسید. یونیت دندانپزشکی را می توان از نظر امکانات موجود در آن و شکل ظاهری شان به انواع مختلفی تقسیم بندی نمود. اما در حالت کلی دو نوع از این یونیت ها در بازار تجهیزات پزشکی به فروش می رسند که عبارتند از:

  • یونیت هایی که به صورت شلنگ از بالا طراحی شده اند.
  • یونیت هایی که به صورت شلنگ از پایین طراحی شده اند.

تفاوت های انواع مختلف یونیت دندانپزشکی

همان طور که اشاره کردیم یونیت ها در دو نوع اصلی به فروش می رسند که عمده تفاوت این دو مدل در قسمت اتصال شلنگ ها و تابلت دندانپزشک است. یونیت هایی که به حالت شلنگ از بالا طراحی شده اند می توانند استفاده از هندپیس هایی را که متصل به شلنگ ها هستند را به سادگی ممکن کنند. در این مدل ها نیازی به وارد کردن نیروی مداوم برای پایین کشیدن هندپیس نیست و به راحتی می توانید هندپیس ها را در موقعیت مورد نظر نگهدارید.

این در حالی است که در مدل هایی که به صورت شلنگ از بالا هستند، این مساله و راحتی آن وجود ندارد و به همین دلیل موجب خستگی دست دندانپزشک می گردد. البته مدل های شلنگ از بالا نیز بدون مزیت نیستند و با توجه به نحوه طراحی آنها، احتمال رها شدن ابزارها و در نتیجه برخوردشان با زمین به صفر می رسد و در نتیجه می توان از خرابی آنها جلوگیری کرد. در یونیت های شلنگ از پایین به دلیل وجود این احتمال، ممکن است با خرابی آنها مواجه شویم.

بهترین برند یونیت دندانپزشکی

برندهای مختلفی در حال حاضر به تولید یونیت های دندانپزشکی اقدام کرده اند و توانسته اند محصولات متنوعی با کیفیت های مختلف وارد بازار کنند. در این خصوص برندهای وارداتی و داخلی در حال رقابت با یکدیگر هستند و تولیدکنندگان هر کدام ویژگی های مخصوصی دارند. در بین تولیدکنندگان ایرانی، برند ایلیا یکی از بهترین برندهای با کیفیت ایرانی است که توانسته است آمار فروش بالایی به خود اختصاص دهد.

در این بین نباید کیفیت برندهای خارجی را نیز نادیده گرفت؛ زیرا درست است که کمی گرانتر هستند ولی کیفیت بسیار مطلوبی دارند. برند زیگر را می توان یکی از برندهای خارجی بسیار با کیفیت معرفی کرد که یونیت های بسیار خوبی را به بازار ارائه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

با توجه به نوسانات بازار، ممکن است قیمت محصولات بروز نباشند، لطفا جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.

WeCreativez WhatsApp Support
پیام خود را بگذارید و منتظر پاسخ پشتیبان سایت بمانید
👋 سلام چه کمکی می توانم به شما کنم؟
منو
صفحه اصلی
فروشگاه
حساب کاربری من