راهنمای نگهداری پیشگیرانه از تجهیزات دندانپزشکی

چگونگی جلوگیری از خرابی تجهیرات
فهرست مطالب

نگهداری پیشگیرانه تجهیزات دندانپزشکی امری ضروریست. برای اینکه تجهیزات دندانپزشکی را برای مدتی طولانی‌تر به شکل بهینه مورد استفاده قرار دهیم حتماً باید به قدر کافی مراقب نگهداری صحیح از آنها باشیم.

ارزش بازار جهانی تجهیزات دندانپزشکی در سال 2020 برابر با 5 میلیارد و چهارصد میلیون دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود از سال 2021 تا 2028 نرخ رشد ترکیبی سالیانه 12.1 درصدی را در این بازار شاهد باشیم. تجهیزات دندانپزشکی برای درمان، اصلاح و معاینه هرگونه بیماری دهان و دندان کاربرد دارند.

نگهداری از تجهیزات حرفه‌ای دندانپزشکی در کنار تعهدات بالینی، از رضایت بیمار گرفته تا تهیه مواد لازم در مطب و مدیریت آن مهارتهایی لازم برای دندانپزشکان به شمار می‌روند. لابراتوارها و کلینیکهای دندانپزشکی علاوه بر ارائه خدمات با کیفیت، باید موفقیت تمامی درمانهای دندانپزشکی خود را تضمین کنند.

به همین دلیل، مایلیم اهمیت نگهداری از ابزار دندانپزشکی را برای تضمین موفقیت هرگونه درمان دندانپزشکی یادآوری کنیم. بسیاری از ابزارها و تجهیزات دندانپزشکی روزانه در دندانپزشکی و ایمپلنتولوژی دندان استفاده می‌شوند و عدم رعایت بهداشت و نگهداری می‌تواند تاثیر منفی در عملکرد بهینه آنها بگذارد و درمان‌ها یا ترمیم‌های دندانی بیماران را در معرض تهدید قرار دهد.

نگهداری روزمره از تجهیزات

نگهداری و شستوشوی تجهیزات

اطمینان از کیفیت مطلوب سلامت دندان و ایمپلنت های دندانی بیماران بسیار مهم است. ضمناً مراقبت از تجهیزات دندانپزشکی نه تنها جلوی مشکلات غیر منتظره را می‌گیرد، بلکه می‌تواند به افزایش عمر این تجهیزات هم کمک کند و از سرمایه گذاری‌های زیاد و مستمر جلوگیری کند.

تعمیر و نگهداری اولیه تجهیزات این امکان را فراهم می‌کند که هرگونه خرابی محصول را به موقع پیدا کرده و بلافاصله آنها را تعمیر کنید و در نتیجه از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل کنید. معمولاً از وظایف روزانه در نگهداری از تجهیزات دندانپزشکی کمابیش آگاهیم اما در مورد نگهداری از این تجهیزات در بازه‌های هفتگی، ماهانه و سالیانه باید نکاتی را مدنظر داشته باشیم.
مدیریت مطب دندانپزشکی و نگهداری تجهیزات دندانپزشکی به شکل روتین و روزمره می‌تواند امری طاقت‌فرسا باشد. در این مقاله سعی داریم با ذکر موارد لازم در مراقبت پیشگیرانه از تجهیزات دندانپزشکی مورد استفاده در استریلیزاسیون، عمل، فعالیتهای مرتبط با فناوری رسیدن به هدف مدیریت مطب را ساده‌تر سازیم.

در زیر فهرستی از کارهایی را ذکر کرده‌ایم که می‌توانند گام به گام در نگهداری از تجهیزات دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرند:

شروع روز کاری:

  •  سیستمهای کمپرسور هوا و خلاء را راه انداخته و شیر اصلی آب را باز کنید.
  •  در صورت لزوم مخازن اکسیژن و اکسید نیتروژن را استارت بزنید.
  •  اولتراسونیک را با آب و محلول تازه و کافی پر کنید.
  •  سطح آب دستگاه استریلیزاسیون را بررسی کرده و دستگاه را روشن کنید.
  •  وقتی از بطریهای درب دار آب استفاده می‌کنید وسیله‌ای مراقبت از واتر لاین را پر کرده و استفاده کنید.>
  •  هندپیسها و سرنگهای هوا/آب را با آب شستشو دهید.

در طول روز کاری هم روانکاری و ضدعفونی کردن هندپیسها مهم است. در فاصله‌ی زمانی بین ویزیت دو بیمار کنترا انگل را ضدعفونی کرده و پروفی انگل (اگر یکبار مصرف نیستند) و دماغه مخروطی را روغن کاری کنید. پس از خروج هر بیمار و پیش از ورود بیمار لوله‌های دهان شویه‌ها را شسته و سطح آب داخل بطری‌های درب دار آب را چک کنید.

نگهداری برای جلوگیری از خرابی تجهیزات

روش جلوگیری از خرابی تجهیزات دندانپزشکی

پایان روز کاری:

  •  لوله‌های تخلیه کننده بزاق دهان و ساکشن دهانی حجم بالا را با تمیزکننده‌ی مکنده تمیز کنید و تراپهای یونیت بیمار را پاک کرده و در صورت لزوم تعویض کنید.
  •  اگر یونیت بیمار مطب شما سیستم بطری درب دار آب دارد، شیلنگ، جرم‌گیر اولتراسونیک، پولیشر هوا و سرنگهای هوا/آب دارد آنها را با باد تمیز کنید تا بیوفیلم روی آنها تشکیل نشود.
  •  پاک‌کننده‌ی اولتراسونیک را خالی و تمیز کنید. سیستم‌های خلاء، کمپرسور هوا، پردازشگر فیلم (اگر موجود است)، استریلیزرها، پولیشرهای هوا، اشعه ایکس و یونیت دندانپزشکی بیمار را خاموش کنید. شیر اصلی آب را ببندید.
  • تراپهای روی یونیت بیمار را هر هفته تعویض کنید و واشرروی هندپیس‌ها و اورینگ روی کوپلرهای هندپیس را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید. اورینگهای ساکشن دهانی حجم بالا و تخلیه کننده بزاق دهان را چک کرده و زمانی که اورینگ و واشرهای هندپیس‌ها را تعویض می‌کنید آنها را هم در صورت نیاز تعویض کنید.

اطمینان حاصل کنید که سوپاپ‌ها را جدا کرده و آنها را روغن کاری کنید. بیرون و داخل دستگاه استریلایزر را پاک کرده و مخزن را هم تمیز کنید. اگر استریلایزرهای متعددی دارید فیلترها را چک کرده و روی هرکدام تست اسپور انجام دهید.

فناوری برای برنامه‌ریزی و بروزرسانی پیش از موعد مقرر

مطب دندانپزشکی کلینیکهای تخصصی دندانپزشکی دارد که موجودی هر کلینیک را می‌توان با نرم‌افزار مناسب کنترل کرد. نرم‌افزار مدیریت موجودی بهترین گزینه برای زمانی است که تعداد بیمارانی که نیاز به عمل جراحی دارند بالاست. مراقبت از کارتهای ترجیحات جراحی، اعلانهای موجودی پایین خودکار، و پلتفرم گزارش‌دهی مرتب می‌تواند در کلینکهای دندانپزشکی بسیار سودمند باشد.
با تامین موجودی کمبودها بر مبنای گزارشها، دندانپزشکان می‌توانند با پیش‌بینی پیش از موعد در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. آنها می‌توانند با به حداقل رساندن زمان لازم برای بررسی دستی موجودی در زمان هم صرفه‌جویی کنند و در ضمن اطلاعات را می‌توان با کمک سیستمهای کنترل موجودی ابری که برای کلینکهایی که از هم فاصله دارند مناسب است، از هر جایی بازیابی و دریافت کرد.

نرم‌افزار مدیریت موجودی مورد استفاده در دندانپزشکی نه تنها کمک می‌کند تا عمل جراحی بهتر و منظم‌تر پیش برود، بلکه رضایت بیمار را هم بیشتر خواهد کرد. در عین حال این کار زمان انتظار بیماران را کاهش داده و زمان‌بندی عملهای جراحی را آسانتر می‌کند.

تمیزکردن و شستوشوی تجهیزات

چگونگی جلوگیری خرابی ابزارهای دندانپزشکی

وظایف هفتگی برای نگهداری از تجهیزات دندانپزشکی

  •  سالید کالکتورهای اتاق عمل را تخلیه کنید.
  •  کوپلرها را از لوله‌ها و هندپیس‌ها جدا کرده و رزوه‌ها را روغن کاری کنید.
  •  واتر لاینها باید در صورت نیاز چک شده و تعمیر شوند.
  •  موتورهای الکتریکی و اورینگهای روی کوپلینگها را چک کنید.
  •  در یونیت بیمار، گاز موجود در اویل کلکتور را تعویض کنید.
  •  لایت شیلدهای عمل باید تمیز شده و به طور منظم بازرسی شوند.
  •  برای حذف بقایای مواد ضد عفونی کننده سطوح، سطوح را با محلول ملایم صابون تمیز کنید.
  • بروزرسانی‌های سیستم عامل ویندوز را انجام دهید.
  • تمام ایستگاه‌های کاری را بطور کامل ویروس‌یابی کنید.
  • ایستگاه‌های کاری باید خاموش شده و یا ریستارت شوند.

وظایف ماهانه برای نگهداری از تجهیزات دندانپزشکی<

  •  اجزای مکنده را تمیزو جدا کرده و روغن کاری کنید (کانیستر، ساکشن دهانی حجم بالا (HVE) و تخلیه کننده ی بزاق (SE)
  •  تمام یونیتها، لامپها، و پایه‌های مانیتور را از لحاظ سر خوردن چک کنید.
  •  به واتر لاینها شوک بدهید.
  •  بخشهای پلاستیکی گاز طبی را از نظر سلامت بررسی کنید و مطمئن شوید سالم هستند.
نکات نگهداری روزانه جهت خراب نشدن تجهیزات

نکات روزانه برای نگهداری تجهیزات

وظایف سالانه برای نگهداری از تجهیزات دندانپزشکی

  •  مطمئن شوید که نقطه محوری چهارپایه‌ها و صندلی‌ها روغن کاری شده‌اند.
  • < فشار هوای هندپیس و بطری آب را چک کنید.
  •  اگر نیاز است فیلترهای واتر لاین را تعویض کنید.
  • لوله‌های خط ساکشن و هندپیس را چک کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • اورینگهای سرنگ هوا/آب را چک کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • اشعه ایکس را طبق مقررات کالیبره کنید. اکسید نیتروژن را طبق مقررات کالیبره کنید.

هر مطب باید یک جعبه کمکهای اولیه برای تجهیزات خود داشته باشد. این جعبه باید شامل محصولاتی باشد که برای خودمراقبتی روتین مورد نیاز هستند.

این محصولات شامل روغن کمپرسور هوا و سوپاپهای ورودی، روان کننده و پاک کننده هندپیس، فیلترهای ورودی خلاء، تراپها، پاک کننده لاین، کانیسترها، چاکها، توربین هندپیس یدکی، ابزارهای فرز دندانپزشکی و پاک کننده‌ها، کیور لایت، لامپهای یدکی هندپیس، چراغهای اتاق عمل، و واشرها و اورینگهای یدکی هستند.

همچنین بخوانید: آشنایی با انواع فرز های دندانپزشکی
راه‌های جلوگیری از خرابی تجهیزات

راهکارهایی جهت جلوگیری از خرابی تجهیزات دندانپزشکی

تمام دفترچه‌های راهنمای تجهیزات که سازنده در اختیار شما قرار داده را در محل امنی نگهداری کنید و برای تعمیر و نگهداری دستگاه به آنها مراجعه کنید. بدلیل نیاز به استفاده از گارانتی، فاکتورهای تجهیزات نیز باید نگهداری شوند.

بسیار مهم است که از آنچه اطراف شما می‌گذرد آگاه باشید. سعی کنید به تجهیزاتی که درست کار نمی‌کنند یا صدای بلندی تولید می‌کنند و یا تغییر شکل/رنگ داده‌اند توجه نشان دهید. اگر متوجه چیزی غیر عادی شدید با تکنسین خدمات پس از فروش فروشندگان تماس بگیرید.

این تکنسینها آموزش دیده‌اند تا نصب، عیب‌یابی و تعمیر تجهیزات شما را به خوبی انجام دهند. در بسیاری موارد آنها آموزش تعمیر دستگاهی خاص را از خود مهندسان کارخانه آموخته‌اند و بنابراین در صورت داشتن هرگونه مشکلی می‌توانید برای تعمیر و نگهداری اساسی تجهیزات به آنها اعتماد کرده و با آنها تماس بگیرید.

پیش از تعمیراتی که فراتر از برنامه روتین هستند باید حتماً از راهنماهای کارخانه‌های سازنده استفاده کنید. طرح‌ریزی یک برنامه تعمیر و نگهداری روتین یکی از بهترین راهکارهای اطمینان از وضعیت مناسب و عملکرد بهینه‌ی تجهیزات دندانپزشکی است. زمانی که تجهیزات شما بخوبی نگهداری شده و به طور منظم سرویس شوند، می‌توانید تمرکز خود را به روی درمان بیمار بگذارید.

منابع:

  • Guide to Conducting Dental Equipment Preventative Maintenance, , founder of a href=”https://www.7daydental.com/”>7 Day Dental and recognized leader in the field of dentistry
  • Maintenance of Dental Tools and Instruments,
  • Maintaining dental equipment. Prevent problems before they occur, 1983
  • Perceived Quality, Satisfaction, and Recommendation of Dental Equipment Maintenance Services_SSRN-id3142269

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

با توجه به نوسانات بازار، ممکن است قیمت محصولات بروز نباشند، لطفا جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.

منو
صفحه اصلی
فروشگاه
حساب کاربری من