چگونه ماندرل دندانپزشکی ایده‌آل را برای هر عمل انتخاب کنیم؟

ideal dental mandrel
فهرست مطالب

ماندرل های دندانپزشکی لوازم جانبی ضروری برای ابزارهای چرخشی در دندانپزشکی هستند، و برای محکم کردن فرزها و چرخ‌های پولیش در عمل‌های مختلف کاربرد دارند. انتخاب نوع و اندازه‌ی مناسب ماندرلی دندانپزشکی برای هر عمل جهت حصول نتایج بهینه و اطمینان از حفظ امنیت بیمار بسیار حیاتیست.

انواع ماندرل های دندانپزشکی

اولین فاکتور موثر در انتخاب ماندرلی دندانپزشکی نوع ماندرل است. ماندرل های دندانپزشکی مختلفی در دسترس هستند که از میان آنها می‌توان ماندرلهای مستقیم، چفتی و ماندرلهای گیره سایشی را نام برد. ماندرلهای مستقیم برای بیشتر عمل‌های جراحی دندان بکار می‌روند و معمول‌ترین نوع ماندرلهای دندانپزشکی محسوب می‌شوند. ماندرل های چفتی برای کار با فرز هایی استفاده می‌شوند که دارای شَنْک چفتی هستند و ماندرلهای اصطکاکی برای فرزهایی استفاده می‌شوند که دارای شنک صاف بوده و توسط سایش در جای خود ثابت می‌شوند. در نتیجه نوع ماندرلی مورد استفاده به نوع فرز یا چرخ پولیش مورد استفاده در هر عمل بستگی دارد.

مواد ساخت ماندرل های دندانپزشکی

دیگر فاکتور مهم در انتخاب ماندرلی دندانپزشکی مواد ساخت سنبه است. ماندرلهای دندانپزشکی معمولاً از فولاد ضد زنگ یا تنگستن کاربید ساخته می‌شوند. سنهب‌های دندانپزشکی ساخته شده از فولاد ضد زنگ مقرون به صرفه‌تر بوده و می‌توان آنها را استریل کرده و دوباره مورد استفاده قرار داد. با این وجود ماندرلهای تنگستن کاربید دوام بیشتری داشته و سرعت گردش و گشتاور بالاتری را تحمل می‌کنند. انتخاب مواد بستگی به نیازهای خاص هر عمل دندان دارد و به سلیقه‌ی دندانپزشک هم مربوط است.

اندازه ماندرل های دندانپزشکی

اندازه‌ی ماندرلی دندانپزشکی دیگر فاکتور مهم در زمان انتخاب ماندرلی دندانپزشکی است. انتخاب اندازه‌ی مناسب ماندرلی دندانپزشکی در موفقیت عمل جراحی دندان نقشی بسیار حیاتی دارد. اندازه‌ی ماندرلی دندانپزشکی باید با اندازه‌ی شنک فرز دندانپزشکی و یا چرخ پولیش مورد استفاده متناسب باشد. زمانی که از ماندرلی دندانپزشکی‌ای استفاده می‌کنیم که خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد ممکن است منجر به لغزش یا خرابی ابزار دندانپزشکی شده و یا دندان بیمار را خراب کند. به همین دلیل انتخاب اندازه‌ی مناسب ماندرلی دندانپزشکی پیش از هر عمل حیاتی بوده و باید از انتخاب اندازه‌ی مناسب ماندرلی دندانپزشکی برای هر عمل اطمینان حاصل کنیم.

همچنین بخوانید: آشنایی با انواع فرز دندانپزشکی

نوع عمل دندانپزشکی

نوع عمل دندانپزشکی هم فاکتور مهمی در انتخاب نوع مناسب و صحیح ماندرلی دندانپزشکی محسوب می‌شود. عمل‌های مختلف نیازمند انواع و اندازه‌های مختلف ماندرلی دندانپزشکی هستند. برای مثال، ممکن است برای عمل آماده‌سازی تاج دندان نیاز به یک ماندرلی دندانپزشکی با قطر بزرگتر باشد، در حالی که برای پولیش و فینیش عمل ترمیمی دندان نیاز به ماندرلی دندانپزشکی کوچکتر هست. دندانپزشک باید با نیازهای هر عمل آشنا بوده و مطابق نیاز هر عمل دندان ماندرلی مناسب را انتخاب کند.

سازگاری با ابزار چرخشی مورد استفاده

سازگاری با ابزار چرخشی مورد استفاده‌ی عمل دندانپزشکی هم یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب ماندرلی دندانپزشکی مناسب است. ماندرل های ساخت شرکتهای مختلف ممکن است مشخصه‌های متفاوتی داشته باشند و با هر نوع ابزار چرخشی (مانند فرز های مختلف) سازگاری نداشته باشند. باید اطمینان حاصل کرد که ماندرلی دندانپزشکی انتخاب شده با ابزار چرخشی مورد استفاده سازگار باشد تا در حین عمل جلوی هرگونه مشکلی گرفته شود.

ماندرلی دندانپزشکی یکبار مصرف و ماندرلی دندانپزشکی قابل استفاده‌ی مجدد

ماندرل های دندانپزشکی یکبار مصرف یا دور انداختنی به دلیل راحتی و کاهش خطر آلودگی دیگر وسایل و لوازم دندانپزشکی نسبت به گذشته‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. با این وجود ماندرل های دندانپزشکی قابل استفاده‌ی مجدد را هم می‌توان چندین بار استریل کرده و مجدداً مورد استفاده قرار داد و این در بلند مدت باعث مقرون به صرفه بودن آنها نسبت به ماندرلهای یکبار مصرف خواهد شد. انتخاب ماندرلی یکبار مصرف یا چندبار مصرف بستگی به نیاز خاص هر عمل و ترجیحات دندانپزشک هم دارد.

نگهداری

نگهداری صحیح ماندرل های دندانپزشکی در جهت افزایش طول عمر آنها و جلوگیری از آلودگی دیگر وسایل دندانپزشکی ضروریست. ماندرل ها را باید بعد از هربار استفاده تمیز و استریل کرد و سطح آنها را از نظر میزان سایش و فرسودگی و شکستگی مورد بررسی قرار داد. ضمناً مهم است که ماندرل های دندانپزشکی را در محیطی پاک و خشک نگهداری کرد تا جلوی آلودگی آنها گرفته شود.

خاتمه‌ی سخن

به طور خلاصه می‌توان گفت انتخاب نوع و اندازه‌ی مناسب ماندرلی دندانپزشکی برای عملی خاص، جهت حصول نتیجه‌ی مطلوب و اطمینان از حفظ ایمنی بیمار اهمیتی بسزا دارد. عواملی مانند نوع سنبه، جنس آن، اندازه‌ی آن، نوع عمل دندانپزشکی، سازگاری سنبه با عمل و وسیله‌ی دندانپزشکی خاص، و ملاحظات نگهداری در انتخاب ماندرلی مناسب را باید در انتخاب ماندرلی دندانپزشکی مناسب در نظر داشت. ضمناً مهم است که توصیه‌های خاص سازنده‌ی هر سنبه را که در بروشور آن چاپ شده در نظر گرفت و به نکات تمیز کردن و استریل نمودن ماندرلهای خاص هر تولیدکننده توجه کرد تا جلوی آلودگی دیگر وسایل دندانپزشکی گرفته شود. با پیروی از دستورالعمل‌ها، دندانپزشکان می‌توانند اطمینان یابند که عمل‌های آنها به شکلی ایمن و موثر انجام می‌پذیرد و بیمارانشان بالاترین سطح کیفی مراقبت را دریافت می‌کنند.

منبع: https://www.burdental.com/blog/how-to-select-the-ideal-dental-mandrel-for-every-procedure

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

با توجه به نوسانات بازار، ممکن است قیمت محصولات بروز نباشند، لطفا جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.

WeCreativez WhatsApp Support
پیام خود را بگذارید و منتظر پاسخ پشتیبان سایت بمانید
👋 سلام چه کمکی می توانم به شما کنم؟
منو
صفحه اصلی
فروشگاه
حساب کاربری من